Un caz de despăgubire împotriva BHP în legătură cu un dezastru minier din 2015 în Brazilia s-a extins la 700.000 de reclamanți care solicită daune de până la 36 miliarde de lire sterline, ceea ce îl face cel mai mare proces de acțiune colectivă de tip opt-in intentat vreodată în Marea Britanie.
Cazul se referă la prăbușirea barajului de decantare Fundão de la complexul minier Samarco Mariana din statul Minas Gerais, care a ucis 19 persoane și a eliberat 40 de milioane de metri cubi de reziduuri care au poluat sute de kilometri de cursuri de apă. Reclamanții brazilieni cer despăgubiri pentru presupusele daune aduse locuințelor și mijloacelor de trai.
„Numărul de persoane care s-au înscris reflectă lipsa de încredere în mecanismele de despăgubire existente”, a declarat Tom Goodhead, director executiv al Pogust Goodhead, o firmă de avocatură care îi reprezintă pe reclamanți. „Credem că este cea mai mare din lume după numărul de clienți care au optat pentru această măsură”.
Avocații reclamanților, printre care se numără Pogust Goodhead din Marea Britanie, precum și avocați locali din Brazilia, pot câștiga până la 30% din tranzacție dacă cazul lor are succes.
Goodhead a declarat că reclamanții suplimentari din Brazilia au fost înscriși de avocații locali. „Se desfășoară ca o mică operațiune militară, ne uităm la fiecare oraș, sat și oraș …Fiecare client în cazul nostru are un avocat în Brazilia, precum și un avocat în Anglia”.
Noua estimare a firmei de avocatură pentru daunele potențiale maxime de 36 miliarde de lire sterline, publicată miercuri, se bazează pe o estimare de aproximativ 17 miliarde de lire sterline în daune, plus o dobândă de 12% pe an de la accident. În documentele oficiale ale instanței, majoritatea daunelor nu au fost încă cuantificate în totalitate.
O audiere procedurală va avea loc la sfârșitul acestei luni, cu un proces programat să înceapă în aprilie 2024, care va determina inițial dacă BHP are sau nu responsabilitate. În cazul în care BHP este găsită responsabilă, o hotărâre ulterioară privind valoarea despăgubirilor datorate ar putea dura mai mulți ani.
„BHP va continua să se apere în acțiunea grupului din Marea Britanie și neagă pretențiile în întregime”, a declarat compania într-o declarație.
„Opinia BHP rămâne aceea că această acțiune este inutilă, deoarece dublează chestiuni deja acoperite de activitatea existentă și în curs de desfășurare a Fundației Renova (sub supravegherea instanțelor braziliene) și de alte proceduri legale din Brazilia”, a spus aceasta.
În timp ce în Brazilia este în curs de desfășurare un proces juridic separat privind despăgubirile pentru dezastru, Curtea de Apel din Marea Britanie a decis anul trecut că există o suprapunere „relativ limitată” între cele două cazuri.
Există întrebări practice cu privire la modul în care pot fi gestionate astfel de litigii, având în vedere miile de reclamanți care s-au înscris.
Multe dintre cele mai mari procese aflate în prezent pe rolul instanțelor engleze sunt de tip „opt-out”, care sunt considerate mai ușor de gestionat, deoarece sunt intentate de un reprezentant al clasei, iar consumatorii sunt înscriși automat, cu excepția cazului în care aleg în mod expres să nu fie înscriși. Printre acestea se numără cazul intentat de Walter Merricks, fostul ombudsman financiar din Marea Britanie, care reprezintă 46 de milioane de persoane într-un proces de 10 miliarde de lire sterline împotriva Mastercard.
Proiectul în care s-a prăbușit barajul de decantare era deținut și operat de Samarco, o companie braziliană deținută în comun de Vale și BHP. La momentul accidentului, BHP era listată la două burse, la Londra și la Sydney.
BHP și Vale au înființat Fundația Renova în 2016 pentru a efectua lucrări de reparații și despăgubiri pentru cei afectați de prăbușirea barajului de decantare. Fundația a cheltuit aproape 6 miliarde de dolari până în prezent, inclusiv 2,6 miliarde de dolari plătiți sub formă de despăgubiri și asistență financiară pentru 410.000 de persoane.
Sursa – www.ft.com