Beneficiile pe care ți le poate oferi o agenție de audit financiar

Sursa foto: https://unsplash.com/

Afacerea ta merge ca pe roate și profitul nu întârzie să apară. Acesta este visul oricărui antreprenor. Totuși, cât de des acorzi atenție cifrelor din spatele business-ului? În orice afacere vine și momentul în care este necesar să se tragă linie și să se analizeze atât performanțele financiare, cât și concordanța dintre conturile companiei și datele contabile. Acest proces este denumit audit financiar. Iată de ce este de preferat să lași investigațiile financiare pe mâna profesioniștilor. 

Ce este mai exact auditul financiar? 

Prin audit se înțelege acea activitate în cadrul căreia o serie de specialiști analizează date și informații prin raportare la un standard impus de lege. E adevărat, există mai multe tipuri de audite, de la cele operaționale și de gestiune, până la cele de calitate, energetic, de mediu sau financiar, cel care face obiectul articolului nostru. 

Pe scurt, auditul financiar reprezintă o analiză asupra situației financiare a unei companii, analiză întreprinsă de către un auditor financiar cu scopul obținerii unei imagini coerente și strategice în ceea ce privește situația contabilă și performanțele companiei a cărei activitate este supusă analizei. 

Care este scopul complet al auditului financiar? 

În cazul în care nu apelezi la o agenție de audit financiar și întreprinzi acest proces pe cont propriu, riști ca informațiile și datele companiei tale să nu fie în concordanță cu normele legale sau cu obligațiile contractuale prestabilite de comun acord cu beneficiarii. Astfel este foarte probabil să treci cu vederea anumite erori și nereguli care, pe termen lung, te expun la diverse riscuri, inclusiv de natură legală. 

În plus, dacă nu apelezi la o entitate obiectivă și independentă, crește și riscul de a nu obține o analiză corectă din cauza conflictului de interese. Scopul final al unui audit financiar este respectarea legislației, depistarea fraudelor, evaluarea solvabilității și propunerea unor măsuri pentru a atinge scopurile afacerii. 

De câte tipuri este auditul financiar? 

O agenție de audit financiar te poate ajuta atât în ceea ce privește operațiunile interne ale companiei, dar și atunci când vine vorba de activități externe companiei, precum fuziunile, achizițiile sau parteneriatele. Astfel putem discuta despre audit intern și extern. 

Auditul intern este realizat în cadrul societății sau, de preferat, poate fi externalizat către un auditor dintr-o agenție de audit financiar. În cadrul acestui tip de audit se vor lua în calcul și aspecte precum regulamentul intern, procedurile de lucru sau chiar deciziile de management. Nu în ultimul rând, pe lângă controlul contabil și prevenirea riscurilor legate de funcționarea activității firmei, auditul intern analizează și eficiența utilizării resurselor materiale, umane și financiare. 

Auditul extern poate fi de asemenea împărțit în audit statutar și audit contractual. În cadrul unui audit extern se vor clarifica procedurile prin care se realizează contabilitatea unei societăți, operațiunile ce privesc schimbul financiar, gradul de respectare a reglementărilor legale sociale, situația fiscală a unui potențial partener sau chiar conturile de clienți. 

Etapele unui audit financiar

Pentru ca auditul să reflecte o situație reală este necesar să fie respectați anumiți pași:

  • Primul pas constă în contractarea serviciilor auditorului, prezentarea societății și examinarea preliminară în ceea ce privește lipsa incompatibilităților și independența operațiunilor;
  • Urmează planificarea și orientarea auditului în funcție de informațiile generale obținute și de identificarea domeniilor și sistemelor legale, contabile, fiscale și referențiale;
  • Pasul al treilea este reprezentat de evaluarea controlului intern și redactarea raportului de analiză;
  • Urmează controlul conturilor și al situației contabile;
  • Pasul următor privește examinarea situațiilor financiare;
  • Apoi urmează analiza evenimentelor și acțiunilor ce au urmat exercițiului;
  • Penultima etapă constă în realizarea misiunilor auxiliare, de pildă efectuarea observațiilor, notelor de sinteză, chestionarelor și a scrisorii de afirmare;
  • Ultima etapă este reprezentată de raportarea finală. 

 

Dacă toate acestea par puțin complicate, nu ezita să apelezi la ajutorul specialiștilor! 

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata