Costul de a mânca somon afumat la restaurantul Wolseley din Londra a crescut cu peste o cincime. Între timp, livrările de fasole coaptă de către Kraft Heinz către Tesco, cel mai mare lanț de supermarketuri din Marea Britanie, au fost puse temporar în pericol. Inflația persistentă și în creștere de două cifre, mai mare decât în toate celelalte țări din G7, afectează întreprinderile britanice – și clienții acestora – în nenumărate moduri.
În condițiile în care Andrew Bailey, guvernatorul Băncii Angliei, a îndemnat companiile care ar putea fi prea pregătite să transfere costurile crescânde de zi cu zi asupra consumatorilor, modul în care întreprinderile fac față inflației încăpățânate și ratelor dobânzilor mai mari este din ce în ce mai mult analizat.
Ospitalitate
„Este greu de conceput un sector care să fi fost mai afectat”, a declarat Jonathan Neame, directorul executiv al Shepherd Neame, un producător de bere și operator de pub-uri cu sediul în Kent, despre industria ospitalității. „Este un sector cu consum intensiv de energie, de alimente și de oameni”.
Datele îl confirmă: potrivit Oficiului Național de Statistică, prețurile în restaurante și hoteluri au crescut cu o rată anuală de 12,1% în februarie; cea mai mare rată de când au început datele în 1991.
Shepherd Neame a majorat prețurile cu peste 20% din 2019 pentru a compensa creșterea costurilor și pentru a proteja marjele de profit, dar a ales să facă acest lucru prin creșteri progresive, mai degrabă decât printr-o singură creștere anuală.
La Dalata Hotel Group, factura salarială a crescut cu 24% în comparație cu 2019, dar se ferește să transfere costurile către client.
„Consumatorul va vota în cele din urmă cu picioarele lor”, a declarat directorul executiv, Dermot Crowley. În schimb, Dalata a redus dimensiunile meniului în restaurantele sale și a introdus aspiratoare fără fir pentru a accelera curățarea camerelor, astfel încât hotelurile să aibă nevoie de mai puține menajere.
Baton Berisha, directorul general al Wolseley Group, care administrează, printre altele, restaurantul omonim din Mayfair, este de acord: „Dacă doar transferați acest preț către consumatori, atunci s-ar putea să nu se mai întoarcă”.
Cu reticență, Berisha a fost nevoit să crească prețurile meniului de somon afumat cu 20% anul trecut și intenționează să facă acest lucru din nou în luna mai a acestui an.
Comercianți cu amănuntul
Supermarketurile au majorat salariile din magazine pentru a atenua efectele inflației în creștere. Acest lucru le reduce marjele de profit, deși o parte din această situație este transferată către consumatori.
Datele ONS au arătat că prețul alimentelor și al băuturilor nealcoolice a crescut cu 18,2%, cea mai abruptă creștere din ultimii 45 de ani.
„Cei mai mulți oameni ar fi surprinși de cât de mult din factura lor alimentară este munca în magazine și în lanțul de aprovizionare – aproximativ 25%”, a declarat Justin King, fostul șef al Sainsbury’s și director neexecutiv la Marks and Spencer.
Cele mai mari supermarketuri susțin că nu măresc prețurile cu atât de mult ca și cifra principală a ONS privind inflația alimentară. Ocado, băcanul online, a declarat că prețurile au crescut cu aproximativ 9 procente, cumpărătorii devenind mai selectivi.
Între timp, se așteaptă ca negocierile tensionate între comercianții cu amănuntul și furnizori cu privire la creșterile de prețuri să continue. Supermarketurile au fost acuzate că sunt lente să plătească mai mult furnizorilor, în ciuda faptului că întreprinderile mai mici au avertizat că ar putea da faliment în timp ce se confruntă cu facturi în creștere. Vara trecută, Kraft Heinz a întrerupt temporar livrările de anumite produse către Tesco, în urma unei dispute privind prețurile, care a fost între timp rezolvată.
Bunuri de consum
Producătorii de produse de uz curent au transferat cât au putut de mult din durerea financiară către comercianții cu amănuntul și consumatori. „Consumatorul este cel care plătește întotdeauna”, a declarat Martin Deboo, analist la Jefferies.
Prin creșterea prețurilor, companiile riscă să alieneze cumpărătorii cu bani care ar putea căuta alternative mai ieftine sau pur și simplu să cumpere mai puțin. Vânzările de marcă proprie ale supermarketurilor au crescut cu 15,8% în anul până în martie, potrivit Kantar.
Producătorul scoțian de băuturi AG Barr a declarat că volumele produsului său emblematic Irn-Bru au scăzut cu 4% în anul în curs, în ciuda unei creșteri cu 18% a veniturilor grupului. Costul vânzărilor companiei în 12 luni până la sfârșitul lunii ianuarie au fost mai mult de un sfert mai mari decât în anul precedent.
Cu toate acestea, există unele semne că cea mai gravă presiune a costurilor ar putea fi trecută.
„Spre sfârșitul acestui an, cred că vom începe să vedem că presiunea costurilor se va reduce cu adevărat”, a declarat Tim Warrillow, cofondator al Fever-Tree Drinks, producătorul de mixere pentru băuturi spirtoase. El a subliniat o moderare recentă atât a tarifelor de transport maritim, cât și a costurilor energiei folosite pentru fabricarea sticlei pentru sticlele sale.
Constructorii de case
Constructorii de case din Marea Britanie au fost presați de creșterea cheltuielilor salariale, precum și de costurile materiilor prime, cum ar fi lemnul, unde aprovizionarea a fost limitată de războiul din Ucraina. Unele materiale, inclusiv cărămida sau plăcile de gips-carton, necesită o cantitate semnificativă de energie pentru a fi produse și au fost afectate de creșterea prețurilor la energie. Firmele mai mici, care nu dispun de economii de scară, au fost afectate în special de costurile ridicate de construcție.
Constructorul de case Vistry a declarat că acum costurile de construcție par să fi atins un nivel maxim, citând faptul că nu a avut loc nicio creștere majoră a costurilor de la furnizorii săi în primul trimestru, scăderea prețurilor pentru unele materii prime și costuri mai mici ale forței de muncă, pe măsură ce construcția și cererea încetinesc. Andy Murphy, analist la Edison, a declarat că „pare posibil ca inflația globală a costurilor de construcție să devină negativă în acest an”.
Băncile
Inflația încăpățânat de ridicată împinge în sus ratele de împrumut. Băncile din Marea Britanie au obținut profituri uriașe de pe urma acestor rate în creștere în 2022, după ani în care ratele de bază ultra-joase le-au îngreunat marjele nete de dobândă – o măsură a diferenței dintre dobânda primită la credite și rata plătită pentru depozite.
În rezultatele lor anuale, principalii creditori de pe străzile mari – Lloyds, NatWest, Barclays și HSBC – au ghidat că sporul din marjele nete de dobândă ar fi putut atinge un vârf în 2022, dar creșterea ratelor dobânzilor ar putea schimba acest lucru.
„Există o presiune … asupra tuturor băncilor pentru a dezvălui cât de mult câștigă din (depozite) pentru clienții lor”, a declarat un director executiv.
Parlamentarii din cadrul Comitetului de Selecție a Trezoreriei au acuzat marile bănci că sunt prea lente pentru a transfera beneficiile creșterilor de rate către economiști, în special pentru conturile cu acces instantaneu.
Sursa – www.ft.com