Subvențiile acordate de administrația Biden companiilor care investesc în tehnologiile ecologice ar putea fi acaparate de guvernele străine în conformitate cu normele privind impozitul minim global, într-un transfer „masiv” al dolarilor din impozitele americane în străinătate, avertizează un grup de multinaționale.
În vara anului 2021, 130 dintre cele mai importante economii ale lumii au semnat un plan pentru a forța companiile multinaționale să plătească o rată minimă globală de impozitare a societăților de cel puțin 15%, în urma negocierilor de la Paris, la OCDE.
Dar Global Business Alliance, un grup comercial din Washington care reprezintă cele mai mari multinaționale străine care investesc în SUA, spune că membrii săi se confruntă cu o „mare incertitudine” cu privire la modul în care miliardele de dolari din noile credite fiscale americane pentru energie curată vor fi tratate în conformitate cu termenii acordului OCDE.
Preocuparea este că creditele de impozitare din SUA ar putea reduce obligațiile fiscale ale unei companii în SUA la mai puțin de 15 %, ceea ce ar lăsa corporațiile multinaționale care investesc în SUA expuse riscului de a fi impozitate de jurisdicțiile străine ca parte a unui mecanism de „impozitare suplimentară” pentru a crește obligațiile fiscale la 15 %.
Deși nicio țară nu a implementat încă pe deplin acordul OCDE, Regatul Unit, Coreea de Sud și Elveția au elaborat deja proiecte de lege, în timp ce Emiratele Arabe Unite, Australia, Hong Kong, Noua Zeelandă și Singapore au lansat consultări cu privire la normele OCDE.
„În timp ce Europa, Coreea și alte națiuni avansează, companiile americane au primit puține îndrumări și ar putea foarte curând să constate că stimulentele fiscale pentru a investi aici devin puțin mai mult decât un transfer masiv de taxe din SUA către țările străine”, a declarat Nancy McLernon, șefa Global Business Alliance.
Un grup de afaceri separat cu sediul la Washington a declarat că firmele membre ale acestuia caută, de asemenea, claritate cu privire la interacțiunea dintre regulile OCDE și creditele fiscale din Legea privind reducerea inflației.
Anne Gordon, vicepreședinte al politicii fiscale internaționale la Consiliul Național de Comerț Exterior, un grup de lobby al mediului de afaceri din SUA, a declarat că societățile membre ale grupului „nu se simt confortabil” în legătură cu această problemă și că orientările OCDE de până acum nu au abordat „în mod explicit” creditele verzi din SUA.
„Membrii noștri încearcă să obțină claritate cu privire la modul în care acest lucru va fi tratat”, a declarat Gordon. „Unii dintre cei care investesc sume mari de bani sunt foarte îngrijorați dacă fac toate aceste investiții și fac aceste lucruri, iar apoi creditele nu contează sau nu reduc rata de impozitare, iar ei rămân blocați cu plata impozitului suplimentar la 15%.”
IRA, proiectul de lege emblematic al lui Biden privind clima, oferă aproape 370 de miliarde de dolari în subvenții pentru industriile de energie curată, cu scopul de a stimula investițiile din sectorul privat și de a supraîncărca eforturile de decarbonizare a țării.
Dar legea implică tipuri noi de credite fiscale, oferind dezvoltatorilor de proiecte de energie regenerabilă posibilitatea de a obține în avans valoarea creditelor fiscale prin vânzarea acestora către investitori terți. Nu este clar cum sunt tratate aceste așa-numite credite fiscale „transferabile” în calculele fiscale efectuate pentru a stabili dacă o companie își plătește impozitul minim de 15 %.
Joshua Odintz de la Holland & Knight, un practician în domeniul fiscal care se ocupă de problemele OCDE, a declarat că există o „întrebare deschisă” cu privire la modul în care creditele fiscale vor fi privite de ghidul privind impozitul minim global, ceea ce înseamnă că unele companii care le primesc ar putea fi considerate ca plătind mai puțin de 15 procente. „Astăzi, pur și simplu nu știm cum vor fi tratate toate creditele fiscale IRA”, a spus Odintz.
Avocații fiscali spun că creditele oferite în cadrul IRA sunt hibrizi ai celor mai comune două tipuri de credite fiscale – rambursabile și nerambursabile. Companiile care solicită credite fiscale rambursabile sunt eligibile pentru a primi creditul ca o plată în numerar chiar dacă nu au nicio obligație fiscală în țară, în timp ce creditele nerambursabile sunt disponibile doar ca o reducere a unei obligații fiscale.
Trezoreria SUA a declarat că „mai multe credite verzi” incluse în IRA vor fi protejate în conformitate cu orientările OCDE publicate recent privind „parteneriatele necontrolate”, în timp ce „mai multe” alte credite vor fi protejate de orientările existente.
Un oficial al Trezoreriei a declarat: „(Trezoreria) continuă să lucreze prin intermediul procesului Cadrul de incluziune al OCDE/G20 pentru a oferi o certitudine suplimentară cu privire la tratamentul altor credite fiscale.”
Aharon Friedman, un fost consilier fiscal principal al Comisiei pentru căi și mijloace a Camerei Reprezentanților, a declarat că dezacordurile internaționale cu privire la creditele fiscale care sunt acceptabile și care nu sunt, ar crea o complexitate nebună pentru multinaționale – și potențial războaie comerciale.
„Nu este doar o chestiune tehnică relativ îngustă de genul: acest anumit credit fiscal respectă orientările OCDE? Este mai mult o chestiune de cine are suveranitatea de a adopta legislația fiscală”, a spus el.
„OCDE tocmai a emis orientări. Este aceasta acum o lege internațională? În SUA, o lege trebuie să fie adoptată de Congres și semnată de președinte sau Trezoreria trebuie să urmeze procedura administrativă. Nu poate surprinde oamenii prin emiterea de îndrumări și să spună că aceasta este lege.”
Sursa – www.ft.com