Datele economice pot fi schimbătoare din multe motive, printre care vremea ciudată, ratele scăzute de răspuns sau schimbarea legilor.
Astfel, (Departamentul de asistență pentru șomaj din Massachusetts) se confruntă cu o creștere a activităților de solicitare frauduloasă a indemnizațiilor, în care persoanele încearcă să obțină acces la conturile active (de asigurare de șomaj) sau să depună noi cereri de asigurare de șomaj folosind informații personale furate, astfel încât să poată obține în mod fraudulos indemnizații de șomaj.
Această fraudă din Massachusetts pare să fie, cel puțin în parte, în spatele unei creșteri puternice a cererilor inițiale de UI în acest an, o creștere care a generat o bună parte din consternare, inclusiv de la Unhedged.
Ignorarea acesteia face ca piața muncii să pară mai bună. Deutsche Bank a simulat recent date contrafactuale privind cererile de indemnizație de șomaj prin înlocuirea statului Massachusetts cu echivalentul său statistic aproximativ:
două Connecticuts. Numai această schimbare reduce creșterea de la începutul anului a cererilor inițiale de la 17% la 7%. Acest grafic de la Ian Shepherdson de la Pantheon Macroeconomics, care arată cererile de ajutor de șomaj ajustate sezonier, fără a ține cont de Massachusetts, ilustrează bine acest lucru:
În contextul detaliat, creșterea cererilor inițiale a fost esențială pentru argumentul că piața forței de muncă se fisurează. După cum ne-a arătat Aichi Amemiya, economistul american al Nomura, datele privind piața muncii tind să se rupă într-o ordine previzibilă spre sfârșitul unui ciclu. Mai întâi cererile, demisiile și locurile de muncă vacante, urmate de salarii și șomaj. Dar locurile de muncă vacante (despre care unii consideră că sunt date dubioase) au explodat în timpul pandemiei de coronavirus și încă se află cu aproape 40% peste nivelurile de dinaintea pandemiei. Rata de demisii a scăzut în continuare, dar pare mai degrabă o normalizare decât o crăpare propriu-zisă:
Șomajul, la 3,4%, nu s-a mișcat, în timp ce creșterea salariilor se macină tot mai încet:
Nimic din toate acestea nu spune că piața forței de muncă nu se răcește, ci mai degrabă că nu se grăbește. Dacă cererile inițiale au crescut doar cu aproximativ 7 % în acest an, acest lucru se potrivește cu imaginea mai largă a pieței muncii, dar intră în conflict cu așteptările privind o recesiune iminentă. După cum a scris ieri Stephen Stanley de la Santander, consensul privind tristețea economică depinde de deteriorarea în curând a pieței muncii:
Sondajul Bloomberg din aprilie al economiștilor a avut în vedere contracția salariilor în al treilea trimestru și o rată medie a șomajului de 4,4%, cu un punct procentual mai mare decât nivelul actual, în al patrulea trimestru. Pe scurt, apelul consensual este pentru o prăbușire iminentă a pieței muncii. Așadar, nu este suficient că cererile sunt mai mari decât erau în urmă cu șase luni. Acestea trebuie să fie în creștere pentru a justifica opinia generală actuală. Iar datele indică în mod clar că acest lucru nu se întâmplă.
Se pare că Fed se simte împărțită în ceea ce privește posibilitatea de a crește din nou ratele în iunie. Doves citează riscul unei depășiri, iar șoimii indică o piață a muncii care, în cuvintele unui bancher central, a trecut doar de la „roșu la cald”. Cine îi poate învinovăți?
La începutul acestei săptămâni, rezultatele din primul trimestru de la Home Depot și am văzut un model destul de consistent cu ceea ce știm și ceea ce nu știm despre consumatorul american.
Vânzările în același magazin ale companiei sunt în scădere în termeni nominali, cu o singură cifră. În termeni ajustați în funcție de inflație, imaginea este, desigur, mai urâtă: clientul plătește plătește puțin mai puțin și primește destul de puțin. Iar conducerea observă că clienții se feresc de articolele de mare valoare și își asumă proiecte mai puțin ambițioase de îmbunătățire a locuinței. Perspectivele conducerii pentru restul anului au venit cu o gamă largă. Sursa incertitudinii este faptul că conducerea Home Depot nu știe cât din creșterea excepțională din anii pandemiei a fost determinată de cererea trasă în față. În termeni ajustați în funcție de inflație, Home Depot a petrecut anii pandemiei crescând la un multiplu al PIB-ului și cu mult peste tendința sa normală. Ce se întâmplă acum? O revenire la normal sau o revenire la normalitate?
Miercuri am primit cifrele pentru primul trimestru de la Target, iar acestea au făcut ecou în mod clar cu cele ale Home Depot. Deși vânzările au fost mai degrabă plate decât în scădere, diferența a fost afacerea mare a Target în domeniul alimentelor și al altor articole nediscreționare. Conducerea a remarcat că tendințele vânzărilor au decelerat pe parcursul trimestrului și au fost negative în luna mai. Clienții caută reduceri. Obiectivele pentru restul anului au fost, din nou, răspândite pe o plajă largă.
Joi a venit Walmart și, în timp ce rezultatele păreau să rupă tiparul, diferențele au fost doar superficiale. Vânzările din aceleași magazine au crescut cu peste 7%, iar compania vizează o creștere a vânzărilor cu o cifră mică de o singură cifră pentru restul anului. Însă creșterea vânzărilor a fost determinată de produsele alimentare și farmacie; vânzările de haine și electronice au scăzut. Iar directorii au remarcat că inflația la alimente este încă de două cifre. Walmart nu absoarbe aceste prețuri în marja sa, ceea ce sugerează vânzări stagnante sau în scădere în termeni reali. În calitate de discounter, Walmart se descurcă mai bine decât retailul în general, dar o încetinire a consumului este totuși înscrisă în rezultatele sale.
Mantra lui Unhedged a fost că economia americană se află într-o perioadă de încetinire și ar fi pe cale să intre în recesiune dacă nu ar fi vorba de consumatorul rezistent. Restrângerea pieței muncii, creșterile salariale și economiile în exces cedează doar treptat. Ceea ce am aflat din marile rapoarte privind comerțul cu amănuntul este că, deși consumatorul nu se retrage, este în mod evident prudent. Are încă o mulțime de bani de cheltuit, dar, după ce s-a lăudat cu articole de mare valoare în timpul pandemiei, atunci când își face cumpărăturile acum este probabil pentru alimente și alte produse de bază. Restaurantele și afacerile care se adresează călătorilor încă se descurcă bine – dar le vom urmări cu atenție.
Sursa – www.ft.com