Unele dintre cele mai mari companii de apărare din Franța, inclusiv producătorul de avioane Dassault Aviation și compania de rachete MBDA, își intensifică campaniile de recrutare, în timp ce sectorul se confruntă cu deficitul de forță de muncă, încercând în același timp să îndeplinească comenzile în creștere după invazia Rusiei în Ucraina.
Dassault, compania din spatele avionului de vânătoare Rafale, caută să crească angajările pentru al doilea an, dar constată că căutarea unor locuri de muncă calificate, cum ar fi sudori și metalurgiști, a devenit din ce în ce mai dificilă.
„Cu toții ne luptăm să recrutăm”, a declarat directorul executiv Éric Trappier reporterilor în această săptămână. El a adăugat că Dassault a suferit mai puțin decât alții, deoarece companiile aerospațiale încă mai aveau o anumită atracție pentru tinerii recruți, dar a spus că tensiunile erau vizibile în Europa, precum și în SUA, unde are site-uri de producție.
„Putem simți că toți furnizorii noștri suferă din cauza luptei lor pentru recrutare”,”
Comentariile lui Trappier sunt ecoul unei probleme mai largi la companiile industriale care încearcă să atragă oamenii înapoi după pandemia Covid-19. Dar problemele de angajare din industria de apărare vin în contextul în care Franța și vecinii săi europeni își măresc cheltuielile militare după invazia Rusiei în Ucraina.
În timp ce cererea în creștere, inclusiv cea din afara blocului, este o binefacere pentru sector, aceasta adaugă o presiune suplimentară asupra companiilor într-un moment în care președintele francez Emmanuel Macron face apel la o bază de „economie de război”.
După ani de bugete restrânse, Franța și-a mărit cheltuielile pentru apărare începând cu 2019 și se pregătește de o nouă creștere semnificativă.
În ianuarie, guvernul lui Macron a propus un nou buget militar pentru perioada 2024-2030, care ar crește cheltuielile cu 40%, până la 413 miliarde de euro, față de ultimul ciclu bugetar din 2019-2025. Parlamentul examinează acum bugetul propus, pe care guvernul dorește să îl finalizeze în această vară.
Între timp, ministrul francez al apărării, Sébastian Lecornu, a declarat în Senatul francez că a estimat că comenzile de la stat în perioada 2024-2030 vor crește cu 40% pentru Airbus și cu 70 până la 75% pentru Dassault, grupul de apărare și cibernetică Thales și producătorul de rachete MBDA. Comenzile Nexter ar crește cu 90%, în timp ce comenzile pentru producătorul de motoare Safran ar crește cu 100%.
Dassault, care a semnat recent noi comenzi cu Grecia, Indonezia și India, dorește să adauge aproximativ 1.000 de persoane în acest an – de la 1.000 până la 1.500 anul trecut – la forța sa de muncă de 12.000 de persoane. Trappier a declarat că cifrele sunt substanțial mai mari decât angajările sale anuale anterioare și parțial pentru a înlocui un val de pensionari.
Nexter, care își intensifică producția de muniție pentru aprovizionarea Ucrainei, precum și de vehicule blindate pentru armata franceză, a semnalat o scădere mai largă a apetitului pentru unele locuri de muncă în afara orașelor mari.
„Avem nevoie de oameni cu abilități rare în sudură, cibernetică și pirotehnică, iar operațiunile noastre se află în locații precum Rouanne și Bourges, unde recrutarea este o provocare”, a declarat directorul general al Nexter, Nicolas Chamussy, în fața parlamentului francez la începutul lunii mai.
Éric Béranger, directorul executiv al producătorului de rachete MBDA, a declarat, de asemenea, în luna mai, în fața Adunării Naționale, că societatea intenționează să angajeze între 850 și 1000 de persoane numai în acest an pentru a răspunde nevoii de creștere a producției.
„Este un efort enorm pentru o companie de mărimea noastră să pregătească acești oameni noi și să îi integreze”, a declarat Béranger. „Imaginea publică a sectorului apărării trebuie, de asemenea, să fie îmbunătățită pentru a ne ajuta să recrutăm mai bine.”
MBDA este deținută în comun de Airbus, BAE Systems și Leonardo și are unități de producție în Marea Britanie, Franța, Germania și Italia și în alte părți.
La începutul acestui an, Thales a dezvăluit una dintre cele mai mari campanii de recrutare din sector, cu planuri de creștere a forței sale de muncă cu aproximativ 5% sau 12.000 de persoane în acest an.
Nexter și-a mărit deja personalul cu aproximativ un sfert din 2017, ajungând la 4.500 de angajați. De asemenea, a înființat un campus de formare la fabrica sa de muniții din Bourges, în centrul Franței.
La uzina sa din La Chapelle-Saint-Ursin, care are în prezent 440 de angajați, este nevoie de aproximativ un an pentru a forma un lucrător în ceea ce privește tehnicile de producție de bază și protocoalele de siguranță în fabricarea rachetelor și a munițiilor, dar între trei și zece ani pentru a fi manager de șantier.
Sursa – www.ft.com