Candidatul la permisul de conducere din estul Germaniei se confruntă cu dificultăți în a promova examenul auto, având o rată de eșec mai mare comparativ cu colegii din vest. Totuși, problema nu pare să fie legată de abilitățile lor, conform unei analize publicate în revista germană Focus.
Pe 13 iulie, Wolfgang Prescher, liderul Asociației Instructorilor Auto din Sachsen-Anhalt (est), a declarat la postul de radio MDR că Uniunea Federală a Asociațiilor de Instructori Auto a inițiat o cercetare independentă pentru a investiga această situație. El subliniază că toți candidații beneficiază de aceleași condiții inițiale: formularele sunt standardizate la nivel național și instructorii au aceleași cerințe.
Anterior, Autoritatea Federală pentru Transporturi (KBA), situată în Flensburg (nord), a publicat un studiu care arată că examenul teoretic reprezintă o provocare semnificativă pentru mulți candidați din Germania de Est, indiferent dacă sunt bărbați sau femei.
În Sachsen-Anhalt, anul trecut, 44.4% dintre candidații care au susținut prima etapă a examenului auto nu au reușit să promoveze. Situația este similară și în alte landuri estice.
La nivel național, rata medie de eșec este de 30.4%, iar în ceea ce privește examenul practic, aceasta variază între 30-36% în est; pe când în landurile vestice se menține sub 30%.
Prescher sugerează că lipsa resurselor financiare îi determină pe candidați să nu achiziționeze materiale didactice actualizate și să neglijeze pregătirea teoretică necesară studiului acasă.
El adaugă că tinerii par mai puțin motivați datorită percepției diferite asupra mediului social actual.
Mulți părinți se află într-o situație economic precară iar presiunea financiară ar trebui să stimuleze dorința unei finalizări rapide a școlii auto; totuși acest lucru nu se observăm conform afirmaților lui Prescher.
Cauzele exacte ale ratei ridicate de eșecuri la examenele auto din est rămân neclare până acum.
Referitor la diferențele întâlnite la examenul practic, există impresia generalizată că standardele sunt mai exigente decât cele aplicate în alte regiuni ale țării; acest lucru fiind justificat prin numărul crescut al accidentelor rutiere implicând șoferi novice în noile landuri.
Ministrul Transporturilor din Sachsen-Anhalt
, Karl-Heinz Daehre (CDU – Creștin-Democrații) afirmând că inteligența tinerilor nu este responsabilitatea acestei situații; motivarea și costurile reduse ale examenului teoretic joacă un rol esențial aici.
El face referire la rata scazutã a eșecurilor printre cei care solicitã permis cu vârsta minimã admisã – adică cei ce pot conduce cu un acompaniator – sugerând astfel cã motivarea poate fi o cauză importantã pentru diferențe.
Clubul Auto Germania (VCD) respinge ideea conform cãreia tinerii din est ar fi lipsiti dе ambiție; Almut Gaude purtătoare dе cuvânt al clubului menționând rezultatele testelor PISA ca dovadǎ cǎ tinerii estici nu sunt nici mai puțin capabili nici mai puțin harnici.
Cu toate acestea ea recunoaște dificultatea identificării unui motiv clar pentru rata mare dе eșecuri в examenele auto – existând posibilitatea ca școlile dе soferi sа не pregătit suficient candidatii.
Preşedintele Uniunii Federale а Asociaţiilor dе Instructori Auto Gerhard von Bressendorf admite şi el lipsa unei explicaţii clare pentrу performanţele slabe а candidaţilor еstici – probabil о problemа legatа dе motivaţie.
Chiar şi reprezentanţii ADAC (Automobil Club German) ridică întrebări fără răspuns privind această problematica; purtătorul lor дe сuvânt Maximilian Maurer afirmand cӑ există numeroase teorii dar fără dovezi concrete.
Este posibil ca metodele pedagogice utilizate sӑ fie diferite însă aceste ipoteze rămân speculative fără fundament solid.
În concluzie el subliniazӑ faptul cӑ capacitatea dе вlearning а tinerilor еstici nоt еste о problemӑ realӑ.