Odată în pragul colapsului, industria auto din Marea Britanie a fost reconstruită cu minuțiozitate prin investiții ale producătorilor de mașini din Japonia, Germania și India.
British Leyland, deținută de stat, a devenit un cuvânt de referință pentru relațiile industriale proaste, dar în anii 1980 Margaret Thatcher a supravegheat o renaștere a sectorului care a început cu Nissan care a acceptat să construiască o fabrică de mașini în Sunderland.
Acum, însă, industria se luptă să asigure o tranziție de succes de la fabricarea de mașini pe benzină și diesel la fabricarea de vehicule electrice pentru piața de masă.
„Marea Britanie trebuie să revină la un jucător de scară”, a spus un director de sector. „Dacă pierzi asta, nu mai ești o națiune auto.”
Margaret Thatcher la noua fabrică auto a Nissan, pe care a deschis-o oficial la Washington, în Tyne and Wear, în 1986
Încercările de a atrage un nou val de producători de automobile precum Tesla și Rivian s-au zdruncinat, în timp ce Britishvolt, care dorea să producă baterii pentru mașini electrice, s-a prăbușit în ianuarie.
Mai important, investitorii pe termen lung, inclusiv Nissan și Toyota, care are o fabrică în Derby, își pun acum sub semnul întrebării viitorul în Marea Britanie, deoarece guvernul își propune să interzică vânzările de mașini pe benzină și diesel din 2030.
Preocuparea principală a producătorilor auto străini este că reputația Marii Britanii ca loc stabil și pragmatic în care să producă vehicule a fost spulberată, inițial de votul Brexit din 2016 și, mai recent, de tulburările politice de anul trecut de la Westminster.
„Ei întreabă dacă Marea Britanie este un partener stabil”, a spus o persoană apropiată companiilor japoneze.
Acest lucru se întâmplă în timp ce alte țări europene s-au întrecut pentru a asigura investiții în vehicule electrice, în timp ce Marea Britanie rămâne în urmă.
„Aceasta este o tranziție o dată într-o generație, iar acele investiții au loc acum”, a declarat Mike Hawes, directorul executiv al Societății Producătorilor și Comercianților de Automobile, organismul comercial pentru producătorii de mașini din Marea Britanie.
Jaguar Land Rover, Nissan și Toyota – care între ele reprezintă șapte din 10 mașini produse în Marea Britanie anul trecut – toate se confruntă cu decizii cruciale de investiții în acest an legate de vehiculele electrice.
„Toate aceste decizii sunt esențiale”, a spus o personalitate senior din industrie. „Suntem într-un punct de inflexiune.”
Proprietarul JLR, Tata Motors, urmează să decidă în câteva săptămâni dacă va construi o fabrică de baterii în Marea Britanie sau Spania pentru a furniza noua gamă de vehicule electrice a producătorului auto.
Compania indiană a cerut guvernului Regatului Unit sprijin financiar de peste 500 de milioane de lire sterline pentru a alege Regatul Unit în locul Spaniei, potrivit persoanelor informate despre discuțiile dintre cele două părți.
JLR este cel mai mare angajator din sectorul auto din Marea Britanie, iar Tata examinează un parteneriat cu producătorul chinez de baterii Envision, care ar implica grupul asiatic construirea și administrarea unei fabrici în Somerset. Tata a refuzat să comenteze.
Între timp, Nissan trebuie să decidă dacă își folosește fabrica de la Sunderland pentru a construi un înlocuitor pentru mașina sa Juke cu motor pe benzină, care este produsă în fabrică, dar care urmează să fie eliminată treptat până la jumătatea deceniului, au spus persoane apropiate situației.
Nissan va decide, de asemenea, dacă va mai fabrica o mașină electrică în Sunderland, pe lângă înlocuirea planificată pentru mașina electrică Leaf pe care o produce acolo. Nissan a refuzat să comenteze.
Dar Ashwani Gupta, directorul de operațiuni Nissan, a declarat luna trecută că Marea Britanie este „din ce în ce mai dificilă ca amprentă de producție” din cauza creșterii costurilor la energie.
Toyota va lua o decizie cu privire la următorul său hatchback Corolla, singurul model fabricat la fabrica sa din Derby, au spus persoane familiare cu problema.
Aproximativ 90% dintre vehiculele fabricate la Derby sunt propulsate de un motor hibrid pe benzină-electric, iar dacă compania alege să nu producă următorul model Corolla în Marea Britanie, s-ar putea însemna eventuala închidere a fabricii, au adăugat acești oameni.
Matt Harrison, șeful operațiunilor europene ale Toyota, a declarat anul trecut că regulile guvernului britanic care ar putea interzice vânzările de vehicule hibride din 2030 riscă „să ne penalizeze atunci când cred că am făcut o treabă atât de bună, deschizând drumul în ceea ce privește reducerea emisiilor”.
El a subliniat decizia de investiție a Toyota și regulile hibride nu au fost legate direct, dar unii analiști au spus că a fost greu de văzut compania construind un nou model în Derby din jurul anului 2026, pe care să nu-l poată vinde la nivel local doar patru ani mai târziu. Toyota a refuzat să comenteze.
Ingineri care lucrează la linia de producție la uzina Toyota din Burnaston, lângă Derby, Marea Britanie © PA
Nissan și Toyota doresc claritate cu privire la viziunea guvernului britanic pentru industria auto în viitor.
„Înțelegerea care este planul industrial pe termen lung este un lucru pe care l-am binevenit”, a spus o persoană apropiată companiilor.
Asigurarea acestei clarități a fost îngreunată de recentul tumult politic de la Westminster.
Rishi Sunak a arătat mult mai puțin entuziasm față de sectorul auto din Marea Britanie decât predecesorii săi, punând la îndoială în mod privat necesitatea ca guvernul să sprijine producătorii de mașini, potrivit a două persoane care au auzit comentariile premierului.
Vara trecută, în calitate de cancelar, Sunak a înregistrat o adresă pentru conferința anuală a SMMT, care a durat mai puțin de două minute – o concizie care a fost întâmpinată cu o tăcere uluită de către public.
Un purtător de cuvânt al guvernului a declarat: „Prim-ministrul a înghețat sau a redus taxele la combustibil fiecare buget pe care l-a oferit în calitate de cancelar, a alocat sute de milioane industriei auto pentru a ajuta la trecerea la vehicule electrice și săptămâna trecută a anunțat măsuri pentru a ajuta producătorii să-și asume costurile cu energia. El este pro-mașini și pro producție de mașini.”
Industria auto din Marea Britanie este dureros de conștientă de faptul că seria de investiții interne care au stat la baza renașterii sale au lăsat-o să se bazeze pe deciziile luate în sălile de consiliu din afara Marii Britanii.
Mașini fabricate în uzina Jaguar Land Rover din Solihull, Birmingham
Eșecuri precum închiderea fabricii de motoare Ford din Bridgend în 2020 și uzina de automobile Honda din Swindon în 2021 au contribuit la scăderea încrederii sectorului.
Asigurarea investițiilor este „despre mojo și impuls și am pierdut-o”, a spus o persoană apropiată industriei.
Există câteva puncte luminoase. BMW, producătorul german de mașini care a achiziționat operațiuni de producție auto din Marea Britanie, inclusiv Mini în anii 1990, este de așteptat să anunțe un nou model electric care va fi fabricat la Oxford.
Ford a declarat anul trecut că va cheltui 150 de milioane de lire sterline pentru a-și transforma fabrica de componente de la Halewood, pe Merseyside, pentru a produce piese pentru vehicule electrice.
Dar o sursă critică de îngrijorare este eforturile blocate ale Regatului Unit de a promova producția la scară largă de baterii pentru mașini electrice.
Excluzând Britishvolt, care a fost cumpărat de o companie australiană care dorește să se concentreze inițial pe bateriile pentru stocarea energiei, Marea Britanie are o capacitate de producție planificată mai mică decât națiuni precum Portugalia și Norvegia.
Vedeți un instantaneu al unui grafic interactiv. Acest lucru se datorează cel mai probabil faptului că sunteți offline sau că JavaScript este dezactivat în browserul dvs.
Deși importarea bateriilor terminate nu este neapărat o problemă – Volkswagen le livrează de la Northvolt din Suedia către fabricile sale germane – aparenta incapacitate a Marii Britanii de a dezvolta producția internă este o problemă.
„Avem o problemă enormă în această țară. . . suntem grozavi la știință, dar nu ajungem la industrializare”, a spus o persoană implicată în start-up-urile auto. „Britishvolt demonstrează că încă suntem prosti la asta.”
Convingerea mai multor start-up-uri să producă în Marea Britanie devine crucială pentru creșterea dimensiunii industriei britanice de fabricare a mașinilor.
Dacă producătorii auto străini cu operațiuni în Marea Britanie atrag investiții, ar putea declanșa o spirală descendentă pentru sector.
Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, care are fabrici de furgonete în Luton și Ellesmere Port, a avertizat în repetate rânduri că politicile guvernamentale care îi obligă pe șoferi să cumpere mașini electrice vor pretui mulți oameni să nu dețină un vehicul.
„Dacă dimensiunea pieței merge spre sud, capacitatea Regatului Unit de a avea o bază de aprovizionare în domeniul auto este foarte limitată”, a spus el.
Raportare suplimentară de Jim Pickard
Sursa – www.ft.com