Ministru contra motorină ieftină, la Bratislava

Bratislava scade taxele la motorină făcând în schimb economie de posturi la ministere. Promisiunea ieftinirii motorinei a fost făcută federaţiei naţionale a transportatorilor încă la 11 ianuarie, de către premierul Robert Fico, scrie ziarul austriac Die Presse.

Ceea ce s-a decis în Slovacia sună ca un fel de vis ireal pentru şoferii sătui de politică. Pentru a putea reduce preţul motorinei vor fi eliminate de la 1 iulie două posturi de ministru, parlamentul de la Bratislava aprobând această propunere înaintată chiar de către guvern.
Premierul Fico promisese federaţiei naţionale a transportatorilor deja la 11 ianuarie că motorina se va ieftini, pe baza acestei promisiuni transportatorii încetând chiar în acea zi acţiunile de protest şi de blocare a străzilor, care durau de la începutul anului.

Transportatorii, furioşi din cauza introducerii taxei electronice de drum, blocaseră, printre alte le, una din arterele principale care leagă Bratislava de centrul ţării. Preţul motorinei era de multă vreme inacceptabil de mare, din cauza taxelor incluse în el, iar în aceste condiţii nu se mai putea accepta pe deasupra o scumpire a taxei de drum, argumentau transportatorii furioşi.

Scumpirea preţurilor de transport se datora mai ales faptului că noul sistem de taxare electronică includea şi numeroase drumuri pentru care înainte nu se plătea taxă. Prin protestele lor, transportatorii au reuşit să obţină parţial o nouă reducere a numărului tronsoanelor pentru care plata taxei de drum este obligatorie şi totodată această reducere a preţului la motorină din februarie.

Statul slovac intenţionează să reducă taxele cu 11,3 cenţi pe litru, preţul final urmând astfel să fie mai ieftin la pompă cu 13 cenţi la litru. Ministrul de finanţe al guvernului Fico, Jan Pociatek, s-a confruntat deja cu mari dificultăţi în a împiedica o creştere a deficitului bugetar, din cauza crizei economice, în condiţiile unei masive scăderi a încasărilor la buget. În cazul în care acum va trebui să renunţe şi la o parte din veniturile provenite din taxa de drum şi pe motorină va trebui să fie găsit un înlocuitor pentru acestea.

O creştere a impozitelor nu ar fi dat bine cu aşa de puţin timp înainte de alegerile parlamentare, ce urmează să aibă loc cel târziu în iunie. Pentru social-democraţii la putere în Slovacia suna, de aceea, mai bine o măsură de economis ire cu aspect radical, prin care să se dea în acelaşi ti mp şi o palmă simbolică partenerilor de coaliţie din partidul naţionalist slovac.

Atât Ministerul Mediului cât şi cel al Construcţiilor şi Dezvoltării regionale erau atribuite prin contractul de coaliţie Partidului Naţional Slovac (SNS) iar în ambele ministere, miniştrii SNS, care se schimbau rapid, au creat un scandal după altul, dăunând enorm imaginii coaliţiei. În urma deciziei luate acum de parlament, competenţele celor două ministere urmează să fie preluate de Ministerul Agriculturii respectiv cel al Economiei.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata