Evenimentul multidisciplinar Lille 3000 pleaca sa descopere culturile unei Europe XXL, care indeparteaza granitele. Centrul cultural Tri Postal gazduieste o expozitie remarcabila, in care artisti din Europa de Est si din alte parti abordeaza mizele primordiale de mâine, scrie ziarul La Libre Belgique in editia de marti.
Douazeci de ani, practic o generatie, au trecut de la caderea Zidului Berlinului, sfârsitul imperiului sovietic si inceputul unei noi Europe , unificate si pacificate.
Douazeci de ani, practic o generatie, au trecut de la caderea Zidului Berlinului, sfârsitul imperiului sovietic si inceputul unei noi Europe , unificate si pacificate.
De atunci, treptat se obtin raspunsuri partiale la temerile unora si sperantele uneori utopice ale altora. Economicul, pr in administrarea politica, domina sectoarele social, cultural, de mediu si artistic. Potrivit ziarului belgian, cotidianul unora nu este si al altora, inegalitatile persista, dar noii europeni ai unei Uniuni care doreste inca sa creasca circula liber dintr-o tara in alta, accentuând un nomadism ireversibil de care fiecare, in moduri foarte diferite, profita sau incearca s -o faca pentru o viata mai buna, scopul final al tuturor oamenilor.
În aceasta Europa a culturilor, in care Estul priveste inca Vestul ca pe un model, chiar daca acesta se fisureaza si a primit o grava lovitura economica ce -l obliga sa-si revizuiasca anumite idei, viziunile sunt divergente, realitatile traite difera, amintirile pastreaza stigmate uneori prost cicatrizate si artistii din spatele Cortinei de Fier observa evolutia interna si pe cea externa, formulând propriile constatari si propuneri.
Consacrata indeosebi acestor artisti din Est, expozitia reflecta preocuparile deosebite, modificarile comportamentului cetatenilor, problemele sociale, politice si civice care se manifesta in aceasta Europa unde nu numai granitele teritoriale, chiar daca aproape eliminate, separa oamenii. Noile date sociale, financiare, ideologice, determinate de intoarcerea la democratie si la libertatile redobândite, provoaca in Est, ca de altfel si in Vest, situatii inedite cu care se confrunta practic fiecare.
Fara a ignora problemele mondiale, in care Europa este implicata. Pe pereti mari, pictati in negru asemeni unui tablou, artistul român Dan Perjovschi, in maniera graffiti salbatic, scrie cu creta alba majoritatea problemelor primordiale, sensibile pentru viitor: precaritatea, noii saraci, munca, impartirea bunurilor, preocuparile privind clima, habitatul, religiile.
Sunt tot atâtea subiecte abordate in expozitie, care prezinta marturii emotionante, istorice, de importanta pentru viitor, de la magazinul cu obiecte personalizate la o harta cu statele cele mai efemere, de la mizele petrolului din Marea Caspica la eliberarea pasapoartelor in Republica NSK, un stat virtual, releva La Libre Belgique.
Sectiunea Post-it multiplica exemplele de schimbari, aratând cum actioneaza oamenii pentru a lua in posesie, din punct de vedere social, diverse spatii publice, cum ar fi benzinariile, devenite locuri de intâlnire pentru tineri, un vechi stadion care gazduieste o piata sau parcuri urbane.
Exemplul masinilor abandonate de la Milano, ocupate de cei fara adapost inainte de a fi ridicate, sau cel al masinilor-magazin din sudul Italiei este la fel de semnificativ ca si taberele de refugiati din Sahara occidentala sau locurile unde refugiati afgani de la Paris isi depoziteaza lucrurile (copaci, cabine telefonice).
Este socul unei expozitii de mare tinuta umana, sociala si culturala, la care expun peste 70 de artisti europeni, ale caror creatii sunt gazduite in cadrul evenimentului multidisciplinar Lille 3000, Europa XXL, la Centrul Tri Postal din Lille , pâna pe 12 iulie, precizeaza in final ziarul belgian.