Încă de pe vremea când se călătorea în trăsuri şi nu existau încă maşini, marile oraşe erau foarte aglomerate. Poliţiştii erau nevoiţi să stea toată ziua în mijlocul intersecţiilor pentru a dirija circulaţia.
Primul sistem de iluminare în trafic a apărut înaintea maşinilor, când circulaţia era asigurată de pietoni, trăsuri sau căruţe. Primul sistem de semnalizare a intersecţiilor a fost instalat într-o intersecţie din Londra, în 1868. Era o lanternă rotativă cu două semnale de avertizare: unul verde şi celălalt roşu. Culoarea roşie însemna ”opriţi”, iar cea verde — ”mergeţi”. Lanterna, iluminată pe gaz, era întoarsă dintr-o direcţie într-alta cu ajutorul unei bare instalată la bază. La 2 ianuarie 1869, lanterna a explodat, rănind poliţistul care o dirija.
Odată cu apariţia automobilelor, situaţia s-a înrăutăţit. Ofiţerul de poliţie William Potts din Detroit, Michigan s-a hotărât să rezolve problema. El a încercat să găsească o modalitate de semnalizare care să fie folosită doar pentru traficul rutier. Sistemul de căi ferate avea deja un sistem propriu de semnalizare, automatizat.
Dar, în timp ce liniile de căi ferate erau paralele, străzile erau aşezate în unghiuri diferite. William Potts a inventat primul sistem de iluminare în trei culori, care controlează traficul din cele patru direcţii ale unei intersecţii. Acesta a fost instalat în 1920 la intersecţia străzilor Woodward cu Michigan în Detroit. În mai puţin de un an, oraşul Detroit avea deja 15 astfel de sisteme automate de iluminare.
Cam în aceeaşi perioadă, Garrett Morgan din Statele Unite a încercat să găsească un sistem care să asigure fluidizarea traficului. Aşa a fost inventat sistemul electric automatizat. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)