Comisia pentru transporturi a Parlamentului European este pe cale să adopte o poziție cu privire la normele UE privind permisele de conducere, care ar permite tinerilor de 17 ani să conducă camioane și celor de 16 ani să conducă SUV-uri de 2,5 tone.
Aceasta este o propunere uimitoare, bazată mai degrabă pe interese politice decât pe fapte, cu potențiale consecințe nefaste pentru toți participanții la trafic, în special pentru cei care merg pe jos și cu bicicleta.
Sunt luate în considerare propunerile de revizuire a Directivei UE privind permisul de conducere, o lege privind modul de punere în aplicare și de reglementare a pregătirii pentru obținerea permisului de conducere în țările UE. Acest lucru include obținerea permisului pentru conducerea camioanelor.
În prezent, o persoană trebuie să aibă cel puțin 21 de ani înainte de a putea începe formarea ca șofer de camion. Guvernele naționale pot reduce această vârstă la 18 ani dacă persoana respectivă trece un test teoretic inițial. Aproximativ jumătate din țările UE permit acest lucru.
Comisia pentru transporturi ia în considerare amendamente care ar impune tuturor țărilor UE să scadă limita de vârstă pentru pregătirea pentru conducerea de camioane la 17 ani, cu condiția ca aceștia să fie însoțiți de un adult mai mare de 24 de ani.
Ce ar putea merge prost?
Statisticile indică o scădere bruscă a ratei accidentelor pe măsură ce crește vârsta, ceea ce ridică îngrijorări cu privire la impactul potențial al modificărilor propuse asupra siguranței rutiere.
Cercetările efectuate de Asociația Germană de Asigurări arată un risc semnificativ de accidente asociat cu șoferii tineri de camioane cu vârste cuprinse între 18 și 20 de ani, dezvăluind că aceștia contribuie la aproximativ 25% din accidente la numărul de titulari de permis – un risc care scade odată cu vârsta, scăzând la aproximativ 1-2 % pentru grupele de vârstă mai înaintate.
Știm, de asemenea, că este dificil pentru adulții care însoțesc șoferii tineri să rămână în permanență vigilenți în cabină. Începem să vedem acest lucru mai frecvent, vehiculele autonome intrând în coliziune cu pietoni și bicicliști chiar și cu cineva pe scaunul șoferului. Lovirea unui biciclist în timp ce virează la dreapta la o intersecție este un tip de accident frecvent cu camioane. Acestea se întâmplă foarte repede și este mai probabil să se întâmple cu șoferi tineri.
Să nu mai vorbim despre copiii care conduc mașini grele
Comisia pentru transporturi are în vedere o modificare legislativă care ar permite titularilor de permis B1 să conducă un vehicul cu o greutate de până la 2,5 tone dacă viteza acestuia este limitată la 45 km/h. Permisul B1, disponibil de la vârsta de 16 ani, este utilizat în mod obișnuit pentru vehicule cvadruple cu viteză redusă, cu o greutate cuprinsă între 0,2 și 0,4 tone.
Dacă această modificare va fi aprobată, orice tânăr de 16 ani cu permis B1 ar putea conduce un vehicul cu o greutate de până la 2,5 tone. Acest lucru deschide ușa pentru ca tinerii șoferi să manevreze vehicule de dimensiuni mari, cum ar fi Ford Rangers și Ram 1500, ambele sub 2,5 tone.
Astfel, dovezile arată vulnerabilitatea tinerilor șoferi de SUV-uri și camioane de pasageri, în special a celor cu vârste cuprinse între 16 și 17 ani, care se confruntă cu un risc de coliziune de două ori mai mare decât omologii lor cu vârste cuprinse între 18 și 19 ani. După ce limitele de vârstă au fost relaxate în Finlanda, aceștia au constatat că tinerii de 17 ani sunt responsabili de aproximativ opt la sută din toate infracțiunile rutiere, chiar dacă reprezintă doar 0,3 la sută din totalul deținătorilor de permise.
Propunerea de modificare pe care am văzut-o stipulează că titularii de permis B1 în vârstă de 16 ani pot conduce vehicule cu o greutate de până la 2,5 tone dacă are „o viteză maximă limitată tehnic la 45 km/h”. Dar nu este clar ce înseamnă „limitată tehnic”. Un buton de control al vitezei de croazieră cu un întrerupător chiar lângă degetele unui șofer nerăbdător de 16 ani s-ar încadra în această condiție? Dispozitivele de limitare a vitezei sunt ușor de instalat, dar la fel de ușor de depășit.
În plus, comisia pentru transporturi dorește să crească limita de greutate a vehiculelor din categoria B (autoturismul obișnuit) la 4,25 tone. Argumentul este că aceasta este menită să le permită oamenilor să conducă noile camionete electrice cu permisul B. Dar parlamentarii permit acest lucru pentru toate vehiculele „alimentate alternativ”.
În prezent, legislația UE limitează deținătorii de permise B la vehicule cu o greutate de până la 3,5 tone. Aceasta a fost singura barieră care a împiedicat intrarea în Europa a vehiculelor grele de tip american. Însă, dacă această barieră va cădea, așteptați-vă să vedeți camioane electronice foarte mari pe străzile Europei.
Aceste amendamente abordează probleme reale, dar cu o abordare greșită
În general, nu există o lipsă de șoferi de camion calificați, ci doar condițiile de muncă sunt proaste, salariile sunt mici și orele de lucru sunt lungi. Adolescenții mai în vârstă care locuiesc în zone rurale cu puține opțiuni de transport nu au nevoie să conducă vehicule de 2,5 tone; ei au nevoie de un transport public mai bun și de o infrastructură mai sigură pentru mersul pe jos și cu bicicleta. Dacă este necesară o scutire de greutate pentru camionetele electrice mari, atunci aceasta ar trebui specificată fără ambiguitate în legislația UE, deoarece 4,25 tone este considerabil mai greu decât orice mașină de pe piața UE.
Deputații europeni vor avea ocazia să voteze aceste modificări în plen în ultima săptămână din februarie.
Dacă le pasă cu adevărat de siguranța rutieră pentru toți cetățenii UE, atunci ar trebui să respingă aceste amendamente și să ceară comisiei pentru transporturi să țină politica în afara ușii și să scrie o politică sensibilă care să nu pună vieți în pericol.
Sursa: euobserver.com