Polonia nu exclude vina Rusiei în moartea preşedintelui Lech Kaczynski

Autorităţile poloneze vor dezvălui misterul catastrofei aeriene din 10 aprilie, de lângă Smolensk (vestul Rusiei), în care şi-au pierdut viaţa preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa Maria şi alte 94 de persoane aflate la bordul aeronavei oficiale Tu-154, abia după alegerile prezidenţiale anticipate, programate să aibă loc la 20 aprilie, scrie în ediţia sa de joi cotidianul popular rus Moskovski Komsoleţ.

Un anunţ în acest sens a fost făcut miercuri seara la Varşovia de premierul polonez Donald Tusk. Se aştepta ca primul ministru să anunţe primele rezultate ale anchetei privind cauzele accidentului aeronavei preşedintelui Poloniei, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Dimpotrivă, la cele cinci posibile cauze care au dus la prăbuşirea avionului Tu-154, experţii polonezi au avansat încă una.

Din această din urmă rezultă că Varşovia nu exclude vina Rusiei, potrivit publicaţiei citate. Anchetatorii polonezi vor verifica modul în care au operat dispecerii de la turnul de control de pe aeroportul militar Severnâi, unde trebuia să aterizeze aeronava cu delegaţia oficială poloneză.
Procurorul general al Poloniei, Andrzej Seremet, indicase anterior cinci posibile cauze:

un atac terorist, o defecţiune tehnică, o eroare de pilotaj, condiţiile meteorologice nefavorabile şi o combinaţie dintre utimele două motive. În plus, procurorii polonezi verifică ‘acţiunile persoanelor responsabile cu dirijarea zborului’, după cum a anunţat zilele trecute Procuratura Generală şi Biroul procurorului şef militar al Poloniei, Zbigniew Zepa.
Acesta din urmă a participat la investigaţiile care se desfăşoară în prezent la Moscova cu privire la cauzele care au condus la accident, precizând că este vorba de ‘procedura, organizarea zborului şi controlul zborului’, inclusiv din partea turnului de control de la Smolensk.

Anterior, Procuratura Generală a Poloniei solicitase anchetatorilor ruşi să afle ‘cine şi de ce au desfăşurat activităţi la sistemul de iluminare a pistei de pe aerodromul Severnâi, imediat după catastrofa aeriană’. Unele mass-media au scris că înainte de deplasarea premierului rus Vladimir Putin şi a omologului său polonez Donald Tusk la locul accidentului, au fost schimbate lămpile care iluminează pista.

Ulterior, în media au apărut versiuni potrivit cărora sistemul de iluminare a fost defect. Procurorul şef militar al Poloniei, Zbigniew Zepa, a subliniat că această versiune va fi cercetată în timpul anchetei. ‘Procurorii vor stabili dacă aceasta putea să aibă un rol în accident’, a spus el, citat de Gazeta.pl.
De asemenea, el adăugat că experţii polonezi verifică întreaga documentaţie tehnică a Tu-154 – când şi cum s-au efectuat inspecţiile tehnice şi reparaţiile aeronavei.
A fost finalizată deja identificarea vocilor piloţilor din cabina de zbor, înregistrate de ‘cutiile negre’ .

Dar, aceste informaţii descifrate din recordere nu au fost încă date public ităţii. Cu toate acestea, unele informaţii ajung în mass-media poloneze din surse anonime. Gazeta Wyborcza a scris că recorderul din cabina piloţilor a înregistrat discuţiile piloţilor până la ora locală 08:41.
Acesta ar fi momentul exact al catastrofei, aspect confirmat şi de premierul Donald Tusk. Iar, cu 30 de secunde înainte, în cabină a sunat alarma care avertizează în cazul pericolului apropierii de sol, relatează joi şi cotidianul rus Komsomolskaia Pravda.

Aeronava Tu-154, cu o delegaţie de 88 de înalţi oficiali polonezi la bord, între care preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa Maria, mai mulţi şefi militari, preşedintele Băncii Naţionale şi alţi demnitari, plus cei opt membri ai echipajului, în total 96 de persoane, s-a prăbuşit la 10 aprilie nu departe de Smolensk. Delegaţia poloneză urma să participe la ceremonia comemorativă de la Katyn, locul simbol al omagierii celor 22.000 de ofiţeri polonezi ucişi, fără sentinţă şi judecată, de poliţia secretă a lui Stalin (NKVD).

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata