„Roboții sociali ca mine pot avea grijă de bolnavi sau vârstnici”, spune Sophia în timp ce conduce un tur al laboratorului său din Hong Kong. „Pot să comunic, să ofer terapie și să stimulez social, chiar și în situații dificile.”
De când a fost dezvăluită în 2016, Sophia – un robot umanoid – a devenit virală. Acum, compania din spatele ei are o nouă viziune: să producă în masă roboți până la sfârșitul anului.
Hanson Robotics, cu sediul în Hong Kong, a afirmat că patru modele, inclusiv Sophia, vor începe să iasă din fabrici în prima jumătate a anului 2021, la fel cum cercetătorii prezic că pandemia va deschide noi oportunități pentru industria robotică.
„Lumea COVID-19 va avea nevoie de tot mai multă automatizare pentru a menține oamenii în siguranță”, a spus fondatorul și directorul executiv David Hanson, înconjurat de capete de robot în laboratorul său.
Hanson consideră că soluțiile robotizate în pandemie nu se limitează la asistență medicală, ci ar putea ajuta clienții din industrii precum retailul și companiile aeriene.
„Roboții Sophia și Hanson sunt unici prin faptul că sunt atât de umani”, a adăugat el. „Acest lucru poate fi atât de util în aceste vremuri în care oamenii sunt teribil de singuri și izolați social”.
Hanson a declarat că își propune să vândă „mii” de roboți în 2021, atât mari cât și mici, fără a furniza un număr specific.
Profesorul de robotică socială Johan Hoorn, ale cărui cercetări au inclus și lucrul cu Sophia, a spus că, deși tehnologia este încă în fază relativă, pandemia ar putea accelera o relație între oameni și roboți.
„Pot deduce că pandemia ne va ajuta să obținem roboți mai devreme pe piață, deoarece oamenii încep să-și dea seama că nu există altă cale”, a spus Hoorn, de la Universitatea Politehnică din Hong Kong.
Hanson Robotics lansează anul acesta un robot numit Grace, dezvoltat pentru sectorul sănătății.
Produsele de la alți jucători mari din industrie contribuie și la combaterea pandemiei. Robotul Pepper al SoftBank Robotics a fost implementat pentru a detecta persoanele care nu purtau măști. În China, compania de robotică CloudMinds a ajutat la înființarea unui spital de campanie condus de robot în timpul focarului de coronavirus din Wuhan.
Utilizarea roboților era în creștere înainte de pandemie. Potrivit unui raport al Federației Internaționale de Robotică, vânzările la nivel mondial de roboți pentru servicii profesionale au crescut deja cu 32% la 11,2 miliarde de dolari între 2018 și 2019.
Unii oameni ar putea fi atenți să pună roboții în roluri atât de sensibile. Când a fost întrebat dacă oamenii ar trebui să se teamă de roboți, Sophia a pregătit un răspuns.
„Cineva a spus„ nu avem de ce să ne temem decât să ne temem de noi înșine ”, a meditat robotul. „Ce știa?”