Tragedia aviatică de lângă Smolensk: Este posibil ca sistemul de alertă în caz de pericol să fi fost dezactivat

Cauza tragediei avitatice de lângă Smolensk, în care şi-au pierdut viaţa preşedintele Poloniei, Lech Kaczynski, soţia sa Maria şi încă 94 de ocupanţi ai avionului Tu-154, ar putea fi o defecţiune la sistemul de semnalizare în caz de pericol de la bordul aparatului, relatează vineri publicaţia online poloneză TheNews.

Potrivit lui Thomasz Petrzhak, şeful flotei aeriene a preşedinţiei Poloniei, sistemul de alertă putea fi dezactivat, pentru că aeroportul militar din Smolensk nu permitea folosirea acestuia. El susţine că parcul de avioane al lui Lech Kaczynski se află într-o stare tehnică deplorabilă. ‘De când mi-am preluat funcţia cu 11 ani în urmă, am tot aşteptat să primim aeronave noi, însă astfel de aparate nu au fost cumpărate. Avioanele Tupolev nu corespund cerinţelor de securitate occidentale.

Nici măcar compania rusă Aeroflot nu le mai foloseşte. Piloţii care le conduc nu pot fi responsabili pentru viaţa pasagerilor’, a declarat acesta. Deşi anunţase că va da publicităţii joi conţinutul ‘cutiilor negre’ ale aeronavei Tu-154 prăbuşite la 10 aprilie lângă orăşelul Peciorsk din regiunea Smolensk, Varşovia a amânat pe termen nelimitat publicarea lor, în aşteptarea tuturor materialelor şi a explicaţiilor cerute părţii ruse.

Procurorul general al Poloniei, Andrzej Seremet, a specificat joi că partea rusă şi partea poloneză desfăşoare anchete separate, iar Varşovia încă nu a primit toate materialele şi nici explicaţiile cerute Moscovei în legătură cu unele aspecte legate de accidentul aviatic de lângă Smolensk. El a lăsat să se înţeleagă că Rusia are termen de două săptămâni pentru a le preda.

Această ipoteză a fost avansată încă de acum o săptămână de experţi americani, citaţi de USA Today. Aceştia au presupus că tragedia din Rusia ar putea avea drept cauză faptul că dispozitivul de detectare a obstacolelor de pe aeronava preşedintelui polonez nu a funcţionat. Avionul Tu-154 era echipat cu sistem TAWS (Sistemul de avertizare pentru apropierea de sol), care avertizează piloţii în cazul apropierii de un obstacol.

Dacă dispozitivul TAWS de semnalizare a obstacolelor era în stare bună, aşa cum susţine comisia tehnică rusă, atunci acesta va fi primul caz de prăbuşire a unei aeronave dotate cu un astfel de sistem după sfârşitul anilor ’90, când a fost introdus în practică pe scară largă – au declarat responsabili americani de la compania care produce TAWS – Universal Avionics Systems.

TAWS conţine o hartă digitală şi avertizează printr-un semnal de sirenă, foarte zgomotos, apropierea avionului de vârfurile de munte, de turnurile de radio şi de alte obstacole. ‘Indiferent de presiunea exercitată de personalităţi, indiferent de condiţiile meteorologice nevaforabile, până acum niciun pilot nu a ignorat semnalele TAWS’ – a declarat John Cox, expert în siguranţa zborurilor.

Înaintea de prăbuşire, aeronava preşedintelui polonez se afla la o altitudine foarte joasă şi a acroşat vârfurile copacilor cu un kilometru înainte de pistă. Dacă însă sistemul de semnalizare nu era defect, atunci, în opinia lui Bill Voss, preşedintele organizaţiei Flight Safety Foundation, catastrofa Tu-154 ar putea să indice un punct slab al TAWS – cartografierea incompletă a ţărilor în curs de dezvoltare şi a Rusiei.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata