Şcolile de şoferi duc în Ungaria o luptă acerbă pentru elevi, printre problemele cu care se confruntă acest domeniu numărându-se lupta tot mai dură de preţuri, instructajul de un nivel îndoielnic şi trucurile necinstite, scrie ziarul ungar Nepszabadsag.
Între preţurile cursurilor pentru obţinerea unui permis auto pot exista în Ungaria diferenţe chiar de 100.000 de forinţi (circa 400 euro). Elevi puţini şi şcoli de şoferi numeroase – este ceea ce caracteriza situaţia instrucţiei auto din Ungaria timp de ani de zile, din acest motiv şi în ziua de azi având loc o luptă ‘dură’ de concurenţă între cele circa 800 de firme care se ocupă cu instruirea şoferilor.
În ce priveşte situaţia actuală, cel mai ilustrativ este faptul că pentru un curs de obţinere a unui permis categoria B unele firme solicită 50.000 de forinţi (200 euro), în timp ce alte firme cer pentru aceleaşi servicii de trei ori pe atât.
Deşi pare că, prin această luptă de preţuri dintre şcolile de şoferi, elevii sunt cei câştigaţi, conform experţilor aparenţele înşeală, chiar şi în ziua de azi fiind frecvente trucurile şi metodele necinstite, dăunătoare pentru şoferii începători.
Concurenţa neobişnuit de acerbă este în primul rând urmarea faptului că numărul elevilor s-a redus tot mai mult timp de ani de zile, în timp ce tot mai mulţi au încercat – mulţi dintre ei în urma pierderii locului de muncă – să-şi găsească un rost ca instructori auto. Dacă în 2003 existau 6.110 instructori pentru 113.000 elevi, în 2005 numărul instructorilor a ajuns la 7.516, la un număr aproape neschimbat de elevi.
De atunci, ca urmare a pensionărilor, plecărilor sau suspendării temporare a formării instructorilor, discrepanţa a început să se reducă încet-încet. Anul trecut, 108.000 şoferi începători au dat examen pentru permisul de categoria B, în timp ce numărul de instructori auto s-a micşorat la 5.450. Deşi la nivel de cifre situaţia pare să se normalizeze, lupta “ucigaşă” de preţuri dintre şcoli nu s-a sfârşit.
Lupta de concurenţă nu ar fi în sine o problemă dacă nu ar exista şi firme care folosesc metode necinstite, afirma Simon Laszlo, membru în conducerea Asociaţiei Şcolilor Auto Ungare. Cel care, de exemplu, oferă un curs de instructaj auto pentru 50.000 de forinţi este aproape sigur un şarlatan, pentru că, cu aceşti bani nu se pot acoperi nici măcar cheltuielile pentru benzină, amortizarea automobilului şi salariul instructorului.
Tocmai din acest motiv, un truc frecvent este acela de a constrânge elevul, ademenit prin preţurile mici, la sfârşitului cursului, să ia ore suplimentare, în acest caz fiind solicitat un preţ de multe ori mai mare decât cel al pieţei. În acest fel, tariful avantajos al cursului se dovedeşte a nu fi cu nimic mai ieftin decât al celorlalte, ba chiar mai rău.
Unele şcoli îi ademenesc pe cei interesaţi cu promisiunea rapidităţii. Ele promit astfel clientului că în patru luni de zile vor obţine permisul, lucru însă imposibil. Când elevul se confruntă cu situaţia reală el nu mai poate reacţiona. O altă problemă o reprezintă acele şcoli care fac economii pe seama elevilor, adică elevul parcurge mai puţini kilometri decât este prevăzut în timpul orelor practice, nivelul instructajului având astfel de suferit.
Cele relatate de Simon sunt confirmate şi de statisticile Autorităţii Naţionale pentru Circulaţie, care se ocupă cu supravegherea profesională a şcolilor de şoferi. Potrivit statisticilor, dacă în 2002 din totalul celor care s-au prezentat la proba practică 61,8 la sută au trecut de ea cu succes, peste cinci ani procentajul a fost de doar 54,3 la sută.
Din aceste motive, Simon Laszlo recomandă viitorilor învăţăcei să se uite bine unde se înscriu şi ca înainte de plata taxei să se uite puţin prin jur la şcoala aleasă şi să vadă în ce condiţii se face instrucţia auto. În opinia sa, dintr-o sală de clasă modernă nu pot lipsi computerele, simulatoarele sau proiectoarele.
Nu ar fi rău de aruncat o privire şi prin evaluările foştilor elevi, în care aceştia îşi exprimă părerea despre şcoala respectivă de şofat. În caz că nu există astfel de registre de evaluare acesta este un semn ce indică necesitatea prudenţei.
Totodată, trebuie analizate cu atenţie şi preţurile. Tarifele reale pentru un permis categoria B se situează azi între 120.000 (480 euro) şi 150.000 de forinţi (600 euro), însă trebuie ştiut că suma acoperă mai peste tot doar cele 28 de ore teoretice şi 30 de ore practice. Aici se adaugă încă circa 40.000 de forinţi (160 euro) cheltuieli pentru examen şi cursul sanitar, precum şi taxa procedurală care se plăteşte înainte de emiterea permisului.
În ziua de azi, tot mai multe şcoli auto încearcă să atragă clienţi nu cu preţuri mici ci cu servicii în plus, spune expertul, de exemplu, prin includerea în program a unui scurt curs de tehnici de condus.