Multe persoane folosesc încă termenul „PECO” pentru a se referi la benzinării, dar puțini cunosc istoria fascinantă din spatele acestui nume care a marcat perioada comunistă. PECO, un brand sinonim cu benzinăriile de odinioară, a reprezentat o rețea emblematică de stații de distribuție a carburanților, însă semnificația sa reală și impactul asupra românilor din acea vreme rămân necunoscute pentru mulți.
De unde vine numele PECO și ce înseamnă?
Denumirea „PECO” este o prescurtare de la „Produse Etilate cu Cifra Octanică”, termen care face referire la carburanții distribuiți de compania de stat din perioada comunistă. Fondată în 1954, PECO a funcționat ca rețea națională de benzinării și a avut monopol în România până în 1990. Stațiile PECO erau răspândite în întreaga țară și aveau un design standardizat, cu reclame colorate și o atmosferă ordonată. Estimările arată că, înainte de 1989, existau aproximativ 600 de stații PECO în toată țara, iar pentru mulți români, aceste stații erau simboluri ale drumurilor lungi și ale deplasărilor cu mașina.
Raționalizarea carburanților – sistemul „cu soț/fără soț”
În anii 1980, când Nicolae Ceaușescu a decis să achite datoria externă a României, raționalizarea carburanților a devenit o măsură drastică pentru limitarea consumului. Acest lucru a condus la o serie de restricții, printre care faimosul sistem „cu soț/fără soț”, prin care doar mașinile cu număr de înmatriculare par sau impar aveau permisiunea de a circula în anumite zile. Astfel, șoferii puteau să folosească mașina doar în funcție de aceste reguli stricte, iar fiecare proprietar de autoturism avea o cotă lunară limitată la 20 de litri de benzină.
În plus, în 1979, decretul 277 impunea măsuri de reducere a consumului de carburant pentru mașinile întreprinderilor, iar vehiculele considerate ineficiente erau scoase din circulație. Aceste măsuri au dus la apariția cozilor imense la stațiile PECO, în special în ultimele zile ale regimului comunist, când benzina devenise o adevărată raritate. În multe cazuri, șoferii stăteau la coadă ore întregi, chiar și zile întregi, iar când ajungeau la pompă, se întâmpla frecvent să găsească rezervorul gol.
Cum a devenit PECO Petrom după Revoluție
După Revoluția din 1989, PECO a fost înlocuită treptat de compania Petrom, iar industria de distribuție a carburanților a intrat într-o eră nouă, cu stații private și competiție liberă. Petrom a preluat multe dintre fostele stații PECO și a continuat să le modernizeze și să le transforme pentru a se adapta standardelor internaționale. În timp, termenul „PECO” a devenit mai degrabă un simbol al nostalgiei pentru o perioadă trecută și un amintitor al epocii comuniste în România, în ciuda schimbărilor majore din industrie.
Astăzi, cu toate că numele PECO a dispărut oficial, mulți români încă folosesc acest termen pentru a desemna benzinăriile, iar poveștile legate de cozile interminabile de la pompe sunt transmise de la o generație la alta. PECO rămâne astfel o emblemă a unei epoci în care carburanții erau raționați și restricționați, iar drumurile erau o provocare continuă pentru cei care depindeau de mașină.