Navele de caritate care operează în Mediterana au fost reținute de cel puțin 13 ori anul trecut în temeiul unui decret italian care limitează eforturile de salvare, potrivit unor grupuri ale societății civile.
În cel mai recent incident, Ocean Viking a fost reținut de Italia la 31 decembrie, și pentru a doua oară în două luni, în temeiul decretului care le obligă să navigheze imediat și, după fiecare salvare, să se îndrepte spre porturi adesea îndepărtate.
Concret, Ocean Viking spune că a fost defectă după ce a făcut o mică abatere de la o călătorie de întoarcere de trei zile pentru a debarca aproximativ 244 de persoane pe care le salvase deja.
Un apel de ajutor de la o ambarcațiune care transporta 70 de persoane la 15 mile nautice de Ocean Viking îi trimisese pe salvatori spre alertă.
Astfel, “O poziție actualizată a ambarcațiunii în pericol a arătat ulterior că aceasta se afla la 60 de mile nautice mai la nord, moment în care, Ocean Viking, care nu mai era în măsură să acorde asistență, și-a reluat imediat cursul”, a precizat aceasta, într-un comunicat.
Practic, Ocean Viking va fi acum reținut timp de 20 de zile, în cadrul unei politici introduse în ianuarie anul trecut de guvernul de extremă-dreapta al premierului Giorgia Meloni.
Aşadar, porturile îndepărtate atribuite, în temeiul decretului, înseamnă că Ocean Viking a parcurs 21 000 km în plus – la care se adaugă aproximativ 500 000 de euro în costuri de combustibil – pentru întregul an trecut.
De altfel, o mână de ONG-uri au protestat în timpul verii împotriva decretului, cerând înființarea unei comisii de anchetă pentru a investiga legalitatea acestuia.
Printre protestatari se numără și Medici Fără Frontiere (MSF), a cărui navă Geo Barents a fost, de asemenea, reținută la începutul anului trecut timp de 20 de zile.
La sfârșitul lunii decembrie, aceștia au salvat peste 330 de persoane și li s-a ordonat să le debarce în orașul port Ravenna din nordul Italiei, adăugând patru zile de navigație.
Iar, în luna martie, vasul de salvare Louise Michel a fost, de asemenea, reținut timp de 20 de zile după ce a salvat 180 de persoane.
Astfel, “Italia a ordonat navelor civile de salvare aproape goale să se întoarcă în porturi îndepărtate, deși aveau spațiu, pentru mult mai multe persoane după prima lor salvare”, se arată în raport.
De asemenea, această decizie vine într-un moment în care cel puțin 2.700 de persoane au murit sau s-au pierdut pe mare în Mediterana în ultimul an, potrivit Organizației Internaționale pentru Migrație (OIM), afiliată la ONU.
Este o cifră care a continuat să crească în fiecare an începând cu 2018, punând întrebări cu privire la tacticile folosite de conducerea UE și de alții cu privire la obiectivele lor prioritare declarate de a salva vieți pe mare.
În opinia sa, “Întârzierile în operațiunile de salvare conduse de stat și diminuarea eforturilor conduse de ONG-uri pe ruta mediteraneană centrală au fost factori importanți care au dus la pierderea mai multor vieți”, spune OIM.
UE și căutarea și salvarea
La rândul său, Comisia Europeană afirmă că anul trecut a organizat trei reuniuni ale grupului de coordonare privind operațiunile de căutare și salvare.
Cea mai recentă, care a avut loc în octombrie, a discutat “termenii de referință” pentru un studiu al Agenției Europene pentru Siguranță Maritimă (EMSA).
Un acord politic din decembrie privind reformele UE în materie de azil include, de asemenea, referiri la operațiunile de căutare și salvare.
Deși unele dintre textele juridice finale nu au fost încă publicate, apar informații potrivit cărora nu va exista o distribuire directă a potențialilor solicitanți de azil după o salvare.
Se pare că statele UE, cum ar fi Italia, care se află sub presiune, ar putea, în schimb, să beneficieze de alte forme de solidaritate.
În opinia sa, “Vom avea, de asemenea, un procent clar de alocare a fondului de solidaritate pe care îl vom stabili. Acest lucru va însemna foarte mult pentru multe țări și, în mod specific, aș dori să menționez Italia”, a declarat Tomas Tobe, un eurodeputat suedez de centru-dreapta.
Aşadar, Tomas Tobe a făcut aceste comentarii după acordul politic din 20 decembrie.
El a fost, de asemenea, liderul Parlamentului European în ceea ce privește regulamentul privind gestionarea azilului și a migrației, care abordează problemele de solidaritate și responsabilitate cu încărcătură politică.
Sursa: euobserver.com