Contract de finanțare istoric pentru metroul din Cluj-Napoca
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat astăzi, 29 decembrie 2022, semnarea celui mai mare contract de finanțare din ultimele trei decenii. Acesta prevede alocarea a 13,69 miliarde de lei pentru construirea metroului în Cluj-Napoca, dintre care 1,48 miliarde provin din Planul național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Detalii despre proiect
Conform declarațiilor lui Grindeanu, lucrările vor include prima etapă ce constă în realizarea a nouă stații și a unui depou pe o distanță totală de 9 km.Termenul limită pentru finalizarea acestei etape este stabilit pentru luna august a anului 2026.
„Acest contract va asigura fondurile necesare proiectării, construcției și echipării liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca”, a precizat ministrul pe rețelele sociale.
Structura financiară și etapele ulterioare
În prima etapă se va lucra la secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită care cuprinde cele nouă stații menționate anterior. A doua etapă va viza construcția secțiunilor Ţara Moţilor – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații), extinzând astfel rețeaua cu încă aproape 12 km.
Grindeanu estimează că metroul ar putea transporta până la 164.000 de călători zilnic până în anul 2030.
Perspectivele dezvoltării transportului public
Anunțul privind acest proiect ambițios nu este unul nou; ministrul transporturilor discutase despre construcția metroului din cluj-Napoca încă din ianuarie anul acesta.La acea vreme, el sublinia importanța acestui demers pentru îmbunătățirea infrastructurii urbane și reducerea aglomerației.
Valoarea total estimată a întregului proiect se ridică la aproximativ două miliarde euro, iar Ministerul Transporturilor se angajează să sprijine financiar inițiativa prin intermediul PNRR.