După opt ani de degradare continuă a statului de drept și de atacuri sistemice asupra standardelor democratice și a drepturilor omului sub guvernul polonez anterior, perspectiva unei reînnoiri democratice sub conducerea lui Donald Tusk suscită o anumită emoție.
Totuşi, dincolo de entuziasm și cu toată considerația cuvenită pentru promisiunile făcute de Tusk, angajamentul și, mai ales, capacitatea noului executiv de la Varșovia de a restabili statul de drept în Polonia trebuie încă să fie puse la încercare.
Însă, în timp ce îl primesc cu brațele deschise pe Tusk și pe guvernul său înapoi în „familia UE”, instituțiile UE ar trebui să rămână vigilente cu privire la ceea ce înseamnă un astfel de angajament și la modul în care acesta se va desfășura în practică.
Polonia se află în continuare în atenția executivului UE pentru încălcări repetate ale statului de drept în timpul guvernului anterior, inclusiv în cadrul binecunoscutei proceduri prevăzute la articolul 7, mecanismul prin care UE poate trage la răspundere statele membre pentru încălcarea valorilor sale fundamentale.
De asemenea, procedurile de încălcare a dreptului comunitar sunt încă în curs de desfășurare, iar numeroase decizii ale Curții Europene de Justiție și ale Curții Europene a Drepturilor Omului rămân neaplicate.
Fiind departe de a fi învechite sau nedrepte, aceste proceduri fac parte din răspunderea și responsabilitatea politică necesară pe care guvernele alese trebuie să și-o asume atunci când își preiau mandatul cu jurământul de a asigura respectarea valorilor UE. Nu ar fi înțelept să folosim recenta rotație politică ca pretext pentru a relaxa presiunea asupra Poloniei și să trecem cu vederea provocările democratice cu care se confruntă țara, subestimând obstacolele pe care noua conducere va trebui să le depășească pentru a aduce schimbări și consecințele pe care o revizuire prea rapidă le-ar putea avea asupra sistemului.
Țara nu a ieșit încă din impas.
„Plin de persoane numite politic
Pagubele aduse valorilor UE în cei opt ani de guvernare PiS (Lege și Justiție) sunt profunde și de mare amploare. Sistemul judiciar – inclusiv Tribunalul Constituțional – și procuratura, care se află încă sub controlul executivului și sunt pline de persoane numite politic de către fostul guvern, au nevoie de o reformă urgentă.
Această restabilire a independenței acestora și eliminarea Consiliului Național al Magistraturii, controlat politic, este vitală pentru restabilirea echilibrului democratic și a statului de drept în Polonia. Restabilirea respectului pentru standardele și revizuirea constituțională este un alt pas crucial, fără de care parodia de legalitate instituită de guvernul Lege și Justiție va continua să își facă simțite efectele în noua legislatură, după cum a arătat recentul scandal privind foștii șefi ai autorității naționale anticorupție Maciej Wasik și Mariusz Kaminski.
Concret, într-adevăr, în nicio democrație demnă de acest nume, președintele republicii, care ar trebui să acționeze în calitate de gardian al constituției și al respectării legii de către alte instituții publice, nu ar îndrăzni să pună la îndoială o hotărâre judecătorească și să disculpe un condamnat înainte ca dosarul acestuia să fie judecat de instanțele țării.
Astfel, obstrucția din partea președintelui Duda, susținut de PiS, împotriva oricărei acțiuni întreprinse de guvernul nou ales reprezintă un obstacol major în calea unei reforme autentice.
Prin-o păstrare a dreptului de veto asupra oricărei legi adoptate de parlament, președintele poate, de fapt, să blocheze efectiv orice încercare a majorității parlamentare de a reforma sistemul și să împiedice orice progres democratic în Polonia.
Cu toate acestea, există motive de speranță
Noul ministru al justiției, fostul ombudsman Adam Bodnar, a emis recent mai multe declarații adresate instanțelor naționale, reamintindu-le judecătorilor importanța respectării standardelor juridice europene și internaționale.
În plus, hotărârile pronunțate de Tribunalul Constituțional sunt acum publicate cu o avertizare care precizează că, ori de câte ori în completul de judecată face parte un judecător care nu a fost numit legal, tribunalul nu îndeplinește criteriile pentru a fi considerat o instanță independentă.
Mai mult, noul guvern s-a angajat, de asemenea, să restabilească respectul pentru primatul dreptului UE, prin executarea promptă și completă a deciziilor atât ale instanțelor de la Luxemburg, cât și ale celor de la Strasbourg, dovedind astfel intenția sa de a face să funcționeze relația dintre Varșovia și sistemele regionale de stat de drept și de protecție a drepturilor omului.
De asemenea, guvernul polonez și-a manifestat intenția de a consolida cooperarea cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) și cu Parchetul European, declarând că se va alătura acestuia din urmă – o decizie salutată călduros de UE.
După ani de cooperare tensionată, acest lucru ar putea aduce o schimbare drastică în abordarea guvernului polonez față de aceste instituții și ar putea intensifica eforturile comune ale Poloniei și ale UE de combatere a corupției publice pe scară largă și de asigurare a responsabilității pentru infracțiunile financiare atât împotriva statului, cât și a bugetului UE.
Aceștia sunt doar primii pași promițători pentru restaurarea statului de drept în Polonia și pentru viitoarea relație dintre Varșovia și UE.
Cu toate acestea, pentru a produce o schimbare reală care să restabilească democrația poloneză și să asigure respectarea standardelor și valorilor convenite de comun acord, UE trebuie să ceară ca orice proces de reformă să se desfășoare în conformitate cu o foaie de parcurs clară, programată și stabilită de comun acord, negociată în contextul procedurilor în curs.
Principalul argument financiar ar putea, de asemenea, să fie valorificat și mai mult prin reținerea eliberării oricăror fonduri din planul de redresare post-pandemic al UE pentru Polonia până la îndeplinirea unui număr de obiective prestabilite privind statul de drept și prin aplicarea unor norme care să condiționeze sprijinul financiar al UE în toate domeniile de respectarea statului de drept și a drepturilor fundamentale.
Sursa: euobserver.com