Analiza execuției bugetului general consolidat pentru primele nouă luni din 2009 a relevat un deficit estimat de 25,6 miliarde lei, echivalent cu 5,1% din PIB. Aceste date au fost centralizate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și se încadrează în limita țintei de deficit stabilite la 26,9 miliarde lei (5,4% din PIB), conform Aranjamentului Stand-by cu Fondul Monetar Internațional (FMI), revizuit în septembrie 2009.
În intervalul menționat, veniturile bugetului general consolidat au totalizat 115,8 miliarde lei, reprezentând aproximativ 23,3% din PIB. MFP a raportat o creștere nominală a impozitului pe venit de 3,8% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior; totuși, impozitul pe profit a suferit o scădere semnificativă de 16%.
Referitor la impozitele și taxele aplicate bunurilor și serviciilor, s-au observat creșteri ale veniturilor provenite din accize cu suma de 1.401 milioane lei (+14,2%) față de anul precedent. În contrast însă, veniturile generate din TVA au scăzut cu aproximativ 5.981 milioane lei (-19%). De asemenea, contribuțiile pentru asigurări sociale au cunoscut o ușoară diminuare de doar 0,9%.
Cheltuielile bugetare pentru primele nouă luni ale anului s-au ridicat la un total de 141,3 miliarde lei sau circa 28,4% din PIB. Cheltuielile destinate personalului public au crescut cu un procentaj notabil de 9,2%, această majorare fiind rezultatul ajustărilor salariale implementate în semestrul II al anului anterior.
“Pentru o evaluare corectă”, subliniază MFP: “datorită politicii prudente adoptate în sectorul public – care include înghețarea salariilor și blocarea ocupării posturilor vacante – cheltuielile medii lunare pentru personal sunt mai mici cu aproximativ 6% comparativ cu ultimele trei luni ale lui 2008.” Este important să menționăm că cel de-al treisprezecelea salariu a fost plătit în prima parte a anului curent.
De asemenea cheltuielile destinate asistenței sociale au crescut semnificativ – adică cu aproape 8.96 miliarde lei față de perioada similară a anului trecut – ca urmare directă majorării punctelor pensionale efectuate în octombrie anul trecut. În contextul crizei economice și financiare globale ce afectează categoriile vulnerabile socialmente , Guvernul României a implementat măsuri specifice:
- Acordarea pensiei sociale minime pentru pensionarii care beneficiază doar de venituri reduse (300 lei până la data limitată la începutul lunii aprilie și ulterior până la suma maximă admisibilă -350 lei);
- Indexarea pensiilor acordată într-un procentaj totalizat pe parcursul acestui an;
- Creșterea venitului minim garantat printr-o majorare consistent susținut integral prin fonduri guvernamentale.
Cheltuielile legate bunuri și servicii s-au redus ușor (-2.5%), iar cele aferente dobânzilor datorate statelor s-au amplificat considerabil (+60%). La începuturile lui ianuarie dobânda titlurilor emise era apropiată valoric față cea aplicată creditelor lombard (14.25%), dar ulterior aceasta s-a diminuat treptat ajungând acum să fie situată undeva spre nivelurile actuale ce se apropie mai mult decât oricând înainte -10%, conform datelor furnizate MFP.
Investițiile realizate pe parcursul primelor noua luni însumează aproximativ suma totalizatoare eforturilor financiare dedicate acestora: respectiv circa 23 miliarde lei, ceea ce reprezintã 4 %din PIB-ul național . Conform Legii Bugetar Statutara adoptata in cursanța acestui an , cheltuieilr investitionale vor atinge pragurile stabilite initial :7 %din PIB sau 35miliarde lei .