În ultima perioadă, scăderea veniturilor, pe fondul inflației galopante, poate explica de ce oamenii aleg tot mai mult să cumpere mobilă second-hand, astfel, gigantul suedez IKEA s-a adaptat din mers.
”O lume mai bună poate începe acasă? Da! O lume mai bună poate începe cu tine? Absolut”.
Acesta este conceptul de bază promovat în ultimii ani de gigantul suedez de mobilă IKEA. Creșterea inflației și schimbările climatice au determinat gigantul suedez să se perfecționeze și să adopte calea spre o viață mai sustenabilă.
Compania și-a modernizat recent zona de ”chilipiruri”, de unde clienții pot achiziționa piese second-hand, promovându-le ca „noduri circulare” pentru a reduce deșeurile și a ajuta planeta.
Un purtător de cuvânt al companiei a declarat pentru Semafor.com că reducerea amprentei climatice a IKEA necesită schimbări care afectează fiecare aspect al operațiunilor companiei, inclusiv produsele și materialele pe care trebuie să le folosească.
Sectorul de mobilă second-hand se extinde rapid
În contextul reclamelor pentru mobilă și articole de uz casnic, pe site-urile online se arată că sectorul second-hand se extinde rapid. Astfel, site-ul olandez Marktplaats susține că, anul trecut, utilizatorii săi au tranzacționat aproape patru milioane de piese de mobilier second-hand. Și pe Milanuncios, unul dintre cele mai mari site-uri din Spania, cererea de mobilier second-hand a crescut cu 11%, din ianuarie până în octombrie 2022, comparativ cu anul trecut.
În acest sens, un sondaj a arătat că 84% dintre utilizatorii site-ului au considerat bunurile second-hand mai sustenabile. Trecerea la mobilierul second-hand ar putea avea un impact semnificativ asupra cantității deșeurilor produse. Dintre cele 12 milioane de tone de mobilier fabricate anual în SUA, doar 0,3% sunt reciclate, în timp ce 80% ajung la groapa de gunoi.
Este începutul unei tendințe
Numai în UE, totalul anual de deșeuri de mobilier a ajuns la 10,8 milioane de tone în 2018. Până la 90% din aceste deșeuri sunt incinerate sau trimise la groapa de gunoi, potrivit Federației Europene a Producătorilor de Mobilă.
Astfel, „Este începutul unei tendințe”, afirmă Joanna Parman, director de perspectivă strategică la Kantar.
„Conceptul de sustenabilitate există de mult timp. Acum câștigă mai mult teren pentru că oamenii sunt mai atenți la prețuri”, a adăugat ea.
În Berlin s-a deschis un magazin care vinde mobilă uzată
În cadrul UE, guvernele adoptă și ele abordări creative. Berliner Stadtreinigung, compania de deșeuri municipale a orașului german, a deschis NochMall, un magazin universal care vinde mobilă uzată.
Deși trecerea la mobila second-hand este o veste bună pentru mediu, fenomenul afectează câștigurile producătorilor și comercianților cu amănuntul. Inter IKEA Group, proprietarul mărcii de mobilă IKEA, a declarat, recent, că volumul anual de vânzări către francize, pentru anul fiscal 2022, a scăzut cu 7-8% față de anul trecut.
Concret, Wayfair, cu sediul în SUA, care operează și în Europa, a declarat că vânzările sale au scăzut cu 13% în primele nouă luni ale anului. Reducerea veniturilor poate explica o scădere a vânzărilor de mobilă și atenția tot mai mare acordată mobilei second-hand. Dar, probabil, oamenii vor reveni la obiceiurile de dinainte, după ce presiunile inflaționiste se vor diminua.