Criza financiară din sectorul britanic de vânzare cu amănuntul a energiei s-a încheiat în sfârșit? Niciun furnizor de energie electrică nu a mai intrat în colaps în timpul iernii, în ciuda avertismentelor. Bulb Energy, care a fost salvată, a revenit în mâinile private. Unele companii oferă chiar oferte de electricitate mai ieftine decât plafonul reglementat al prețurilor la energie din Marea Britanie.
Pentru un sector care, în urmă cu 18 luni, se prăbușea mai repede decât industria bancară în timpul crizei financiare 2008-09, toate acestea ar putea sugera că o aparență de normalitate ar putea reveni.
Nu atât de repede. Ochiul furtunii poate că a trecut, dar nu este nevoie de o diplomă în meteorologie pentru a vedea că sectorul este încă fragil.
Datoriile energetice ale gospodăriilor cresc rapid. Ca urmare, analiștii avertizează că fluxul de numerar va rămâne probabil sub presiune la companiile care nu au acces la finanțare externă. Chiar și companiile bine capitalizate ar putea să-și reducă pierderile și să iasă din piață. Shell, de exemplu, își revizuiește activitatea de aprovizionare din Marea Britanie.
Unele dintre acele companii care s-au prăbușit după creșterea bruscă a prețurilor angro la gaze din 2021 încoace au fost gestionate prost și nu vor fi ratate. Unele dintre ele nu ar fi trebuit să li se permită niciodată să intre pe piață în primul rând. Dar ceea ce rămâne din sector trebuie să fie capabil să reziste la viitoarele șocuri externe. Guvernul și Ofgem ar trebui să folosească această perioadă de calm relativ pentru a examina cum să repare definitiv sectorul.
De acord, furnizorii de energie nu sunt foarte sus în afecțiunea publicului. Nu este de mirare, având în vedere scandaluri precum presupusa instalare forțată de contoare cu plată anticipată în casele clienților vulnerabili de către British Gas.
Milioanele de lire sterline câștigate de o serie de antreprenori din domeniul energiei în anii de dinaintea prăbușirii companiilor lor au alimentat convingerea că furnizorii se îmbogățesc ca niște bandiți în timp ce gospodăriile suferă.
Furnizorii sunt o verigă vitală în sistemul energetic, indiferent de greșelile lor. Ei reprezintă interfața dintre gospodării și restul industriei. Atunci când un furnizor se prăbușește, consumatorii trebuie să plătească nota de plată prin intermediul unei suprataxe pe facturile de energie. Pagubele provocate de ultima prăbușire se ridică la miliarde de euro. Furnizorii sunt, de asemenea, responsabili pentru implementarea unor inițiative precum programul de contorizare inteligentă, despre care miniștrii spun că este esențial pentru a realiza reformele în vederea atingerii obiectivului net zero al Regatului Unit.
Unele dintre soluțiile sugerate nu vor fi populare. Principala plângere a industriei este profitabilitatea, care este limitată de plafonarea prețurilor. Liderul industriei, British Gas, a obținut anul trecut un profit operațional de 72 milioane de lire sterline de la clienții săi rezidențiali, dar este un caz izolat. Marja agregată înainte de impozitare în întreaga industrie în 2021 – ultimul an pentru care sunt disponibile date – a fost de minus 2,55%, potrivit autorității de reglementare Ofgem. Analiștii nu se așteaptă ca cifrele din 2022 să arate o îmbunătățire semnificativă. Capacitatea întreprinderilor de a atrage finanțare externă va fi limitată dacă nu pot dovedi o cale spre profituri sustenabile.
„Dacă aș fi un fond de pensii în acest moment, mi-aș plasa banii într-un furnizor de energie? Puțin probabil „, a declarat Ellen Fraser, partener la Baringa, compania de consultanță care a fost printre primii care au semnalat criza iminentă a retailului de energie în septembrie 2021.
Miniștrii britanici examinează un „tarif social” pentru a ajuta la protejarea gospodăriilor cele mai vulnerabile împotriva facturilor energetice ridicate pe termen lung. Se preconizează că prețurile vor scădea în această vară, astfel încât o factură „tipică” a unei gospodării ar trebui să fie de aproximativ 2.000 de lire sterline pe an din iulie, față de 2.500 de lire sterline în prezent.
Dar compania de consultanță Cornwall Insight a avertizat că prețurile vor rămâne probabil peste nivelurile de dinainte de 2021 pentru restul deceniului. Dincolo de un tarif social, șefii de energie, cum ar fi șeful Utilita Bill Bullen, avertizează că vor fi necesare conversații „oneste”, dar dificile. De exemplu, cât de mult își pot permite să plătească gospodăriile care nu sunt considerate vulnerabile și dacă vor trebui să își schimbe comportamentul pentru a face față unor prețuri mai mari pentru mai mult timp.
Guvernul britanic a publicat o „strategie de vânzare cu amănuntul a energiei pentru anii 2020” în iulie 2021. Dar prăbușirea pieței la numai două luni mai târziu a făcut ca o mare parte din ea să fie redundantă. Primul obiectiv al acelei strategii din 2021 a fost acela de a asigura o „piață cu amănuntul sustenabilă” care să facă „ușor și recompensator” pentru consumatori să „își adapteze utilizarea pentru a sprijini decarbonizarea”.
Principiile care stau la baza acestui obiectiv sunt încă valabile. Dar modul de a ajunge acolo necesită o regândire urgentă în lumina crizei recente.
Sursa – www.ft.com