Companiile americane și europene au pus câștigurile dezamăgitoare pe seama unei reveniri economice mai lente decât se așteptau în China, după ce redeschiderea bruscă a țării de la restricțiile pandemice a determinat previziuni de creștere prea optimiste.
Grupul de produse cosmetice Estée Lauder a fost cel mai cunoscut exemplu în această săptămână, suferind cea mai puternică scădere a prețului acțiunilor într-o zi înregistrată vreodată după ce a redus previziunile de vânzări din cauza unei “mult mai volatile … și mai mult decât se aștepta” în Asia.
A fost una dintre companiile din ce în ce mai multe, de la lanțuri de magazine axate pe consum, cum ar fi Starbucks, la grupuri mari de tehnologie și întreprinderi de logistică, toate acestea au dat note de precauție în ultimele două săptămâni.
“Așteptarea generală a fost că, în urma redeschiderii, piața chineză își va reveni”, a declarat miercuri analiștilor directorul executiv al Qualcomm, Cristiano Renno Amon. “Nu am văzut încă aceste semne”.
Rivalul Qualcomm și o fostă țintă de achiziție NXP Semiconductors a oferit un avertisment similar în ziua precedentă, menționând că “este prea devreme” pentru a vorbi despre o redresare a Chinei. “Am văzut o îmbunătățire modestă, treptată … de la un început foarte lent”, a declarat directorul general Kurt Sievers.
Mai multe grupuri de consumatori au avertizat, de asemenea, cu privire la ritmul de redresare, în special cele care – ca și Estée Lauder – se bazează pe cheltuielile de călătorie.
Șeful Hilton, Christopher Nassetta, a declarat: “China nu va contribui la ceea ce aș fi sperat că va contribui în acest an”.
Finnair, între timp, a remarcat că redresarea a fost “mai lentă decât mulți anticipau”, în timp ce Colgate-Palmolive a declarat: “Nu am văzut încă o revenire a activității de retail de călătorie”.
Starbucks a declarat că a înregistrat o “redresare robustă” în primele trei luni ale anului, dar a adăugat că creșterea a început deja să încetinească și a subliniat “incertitudinea din mediul general”, în special în domenii precum călătoriile internaționale.
Comentariile au venit în ciuda cifrelor oficiale care arată un început de an robust pentru economia chineză, cu un produs intern brut pe cale să atingă sau să depășească obiectivul Beijingului de creștere anuală de 5 la sută.
David Donabedian, director de investiții la CIBC Private Wealth, a declarat că această divergență reflectă faptul că unii observatori au fost pur și simplu prea optimiști în prezicerea unei “explozii” a activității, în timp ce unii au sperat, de asemenea, că o politică monetară mai acomodativă va impulsiona creșterea.
“Existau așteptări că va fi ca un resort încolăcit … a existat o preluare, dar nu o explozie.”
Unele companii care nu își stabiliseră așteptări prea mari au reușit să beneficieze. Adidas, de exemplu, a raportat o scădere a veniturilor și o “incertitudine” continuă în China, dar acțiunile sale au sărit totuși cu 8% vineri, deoarece a declarat că observă “o tendință pozitivă” după mai mulți ani de provocări.
Schimbarea așteptărilor de creștere are loc pe fundalul unor preocupări mai largi în rândul liderilor de afaceri cu privire la examinarea de către Beijing a operațiunilor companiilor americane din China.
În urma raidurilor asupra birourilor chinezești ale Bain și ale altor firme de consultanță, Camera de Comerț a SUA a declarat că noua lege chineză de contraspionaj “crește dramatic incertitudinile și riscurile de a face afaceri în Republica Populară”.
Tim Ryan, președintele american al PwC, a remarcat într-un interviu că gradul de conștientizare a companiilor americane cu privire la “riscurile de concentrare” în China a crescut de la luptele tarifare de la începutul administrației Trump până la întreruperile lanțului de aprovizionare cauzate de pandemie.
“Pentru a fi clar, nu văd o decuplare” între SUA și China, a spus el: “Ceea ce văd este mai multă atenție la modul în care gestionați riscurile. Ceea ce s-a întâmplat în ultimele două săptămâni este mai multă validare a faptului că trebuie să continue să gestioneze riscurile”, a spus el.
Sursa – www.ft.com