Europa planifică rețeaua de navigație și telecomunicații de pe Lună

Agenția Spațială Europeană propune un sistem de navigație precis pe Lună, la fel ca tehnologia sat-nav pe care o avem aici, pe Pământ.

Ar permite navelor spațiale și astronauților să știe exact unde se află atunci când se deplasează în jurul corpului lunar și să aterizeze cu precizie.

Inițiativa, cunoscută sub numele de Moonlight, ar încorpora și o funcție de telecomunicații.

O mare flotilă de misiuni lunare va fi lansată în acest deceniu.

Principalul dintre ei va fi succesorul Apollo, condus de agenția spațială americană. Numit Project Artemis, acesta va pune echipajele pe Lună pentru prima dată, în mai mult de 50 de ani.

„Intrăm într-o nouă fază – explorarea sistematică a„ celui de-al optulea continent ”al nostru, Luna”, a spus David Parker, directorul de explorare umană și robotică de la Esa.

„Luna este un depozit de 4,5 miliarde de ani de istorie a sistemului solar, dar cu greu am început să-i aflăm secretele. Și astfel, Moonlight este ceva pe care îl vedem cu adevărat interesant, ca o infrastructură necesară pentru a sprijini explorarea susținută.”
Esa cere celor două consorții industriale din Europa să definească cum ar arăta un sistem integrat de navigație și telecomunicații pe Lună.

Va include o constelație de cel puțin trei, dar probabil mai mulți, sateliți de poziționare și releu pentru a oferi o acoperire globală și va include probabil și câteva balize de suprafață, pentru a spori precizia semnalelor de navigație.

„Ținta pe care o avem în acest moment este aceea că, constelația ar putea permite o precizie de 100 m și probabil mai bună. Credem că suntem capabili să ajungem la 30 m în primă instanță”, a explicat Paul Verhoef, directorul departamentului de navigație al Esa.

Moonlight este chiar în faza de fezabilitate în acest moment – ceea ce este cunoscut în industrie – vorbesc ca un studiu de fază A / B1.

Consorțiile își vor gândi tehnologiile necesare în rapoartele către Esa, care va produce apoi o propunere definită, de a merge în fața miniștrilor europeni ai cercetării atunci când se vor aduna la reuniunea trienală a consiliului de anul viitor.

Un consorțiu va fi condus de producătorul mic de satelit din Marea Britanie, Surrey Satellite Technology Limited. SSTL a asamblat sarcinile utile de navigație pe sistemul sat-nav al Uniunii Europene, Galileo.
Celălalt grup va fi condus de compania italiană de sisteme spațiale Telespazio. Unul dintre membrii echipei sale este Inmarsat, cu sediul în Londra, care este lider mondial în telecomunicații prin satelit pentru aplicații în mișcare, cum ar fi navele și avioanele.

Pentru acele națiuni și companii care se gândesc să trimită nave spațiale pe Lună în acest deceniu, accesul la rețeaua propusă de Esa le-ar ajuta să-și reducă costurile.

Și ar face mai ușoară funcționarea la distanță de pe Pământ a, de exemplu, rover-urilor și telescoapelor de pe partea îndepărtată a Lunii, deoarece sistemul ar readuce rate de date foarte mari pe Pământ.

„Există un peisaj complet de posibilități pe care ți le poți imagina acum: un astronom ar putea înființa observatoare pe partea îndepărtată a Lunii; roverele ar putea călători mai repede pe suprafața lunară; și așa cum ne-am obișnuit acum cu întâlnirile virtuale – cine știe, am putea face Skype pe Lună „, a speculat Elodie Viau, directorul telecomunicațiilor Esa.

Așteptarea este că Esa va urmări un model comercial pentru constelație, ceea ce înseamnă că va cumpăra un serviciu de la un operator, mai degrabă decât să dețină sistemul sau orice hardware.

„Cred că așa va merge”, a comentat Nick Shave, vicepreședinte al programelor strategice de la Inmarsat. „Esa îl va executa dintr-o perspectivă bazată pe servicii și va lăsa consorțiului un nivel de risc. De aceea este foarte important acum să stabilim cazul de afaceri și să obținem corect modelul de venit”.
Dacă așa se face, toate tipurile de clienți – de la entități private până la marile agenții spațiale, cum ar fi Esa și Nasa – vor trebui să vadă utilitatea contractării nevoilor lor de navigare prin satelit și releu de date.

Cu siguranță, acest lucru pare să se potrivească cu direcția actuală de deplasare. NASA cumpără servicii de livrare a mărfurilor și chiar servicii de aterizare a echipajelor de la furnizori comerciali, ca parte a proiectului său, Artemis.

Și Esa, de asemenea, a început pe acest drum prin acordarea unui contract de servicii de telecomunicații către SSTL pentru satelitul său Lunar, Pathfinder, care poate fi văzut ca un fel de prototip pentru Moonlight. Într-adevăr, va testa tehnologia receptorului care poate fi utilizată pentru a fixa o poziție în spațiu.

Dar construcția Pathfinder este autofinanțată de compania din Guildford. Și când va zbura în 2023/24, își va vinde serviciul de releu tuturor celor care vor să-l folosească.

Planul este de a pune Pathfinder pe o orbită extrem de eliptică, astfel încât să poată avea perioade lungi de vizibilitate asupra Polului Sud al Lunii – destinația planificată a misiunilor timpurii Artemis.

„Pathfinder este important pentru noi, deoarece va suna pe piață”, a spus Nelly Offord, șeful de afaceri pentru explorare la SSTL.

„Când doriți să comercializați ceva, este mult mai ușor să începeți la o scară mai mică cu o singură navă spațială, pentru a vă asigura că serviciul este potrivit pentru comunicare.

„Pathfinder va putea, de asemenea, să interacționeze cu viitoarea constelație. Deci, dacă doriți, va deveni în primul rând primul nod al constelației.”

Sursa: BBC
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata