Mama pilotului polonez iese în apărarea fiului

Lucyna Protasiuk este mama pilotului avionului care s-a prăbuşit la Smolensk. Între cele 96 de victime ale accidentului se află şi fiul său, Arkadiusz Protasiuk, semnalat ca principalul responsabil al tragediei.

Durerea pierderii fiului s-a accentuat în ultimele zile în urma speculaţiilor că accidentul ar fi fost provocat de proasta comunicare dintre pilot şi turnul de control. ‘Arkadiusz vorbea rusa la perfecţie’, a spus mama pilotului.
‘Când la 7 aprilie a pilotat avionul în care călătorea premierul polonez, Donald Tusk, a fost fiul nostru cel care a comunicat cu controlorul de zbor’, a spus Wladyslaw, tatăl pilotului, notează ziarul La Razon.

Primele investigaţii indicaseră că pilotul aeronavei încercase de patru ori să aterizeze în mijlocul unui strat dens de ceaţă care acoperea oraşul Smolensk. Pilotul avionului Tu-154 a optat să aterizeze în condiţii meteorologice dificile şi s-a speculat inclusiv că a făcut-o la ordinele preşedintelui Lech Kaczynski care nu dorea să piardă festivităţile de comemorare.

Dacă ar fi zburat la Moscova, una din posibilităţi alături de Minsk (capital belarusă), ar fi perturbat desfăşurarea comemorarea eroilor polonezi ucişi. Din capitala rusă până la Katyn sunt 400 de kilometri cu maşina. Referitor la Minsk, obligativitatea vizei pentru mulţi membri ai delegaţiei ar fi însemnat de asemenea o mare pierdere de timp.

Procurorul general al Poloniei, Andrzej Seremet, a explicat ulterior că nu există indicii că s-ar fi făcut presiuni asupra pilotului pentru aterizare, în pofida condiţiilor meteorologice defavorabile şi avertismentelor aerodromului rus de la Smolensk.

Seremet a precizat că cercetările continuă şi că se lucrează la descifrarea convorbirilor aflate în cutia neagră, pentru a determina dacă a existat vreun ordin de aterizare adresat piloţilor.

Preocupările privind starea tehnică a aparatului sunt o chestiune de multe ori comentată în familia Protasiuk. Wladyslaw aminteşte că fiul său le povestise problemele pe care le-a avut avionul său în timpul unei misiuni de salvare în Haiti.
Experţii arată totuşi că aparatul care zbura de 10 ani este un model sigur şi fiabil. Singurul inconvenient fiind talia sa mare şi grea, ceea ce înseamnă că în anumite împrejurări manevrele sunt mai dificile.

‘Arus şi-a ales cariera de pilot pentru că iubea avioanele. De mic a fost premianť, spune mama sa în lacrimi. După ce a terminat liceul a intrat imediat la şcoala de aviaţie. Protasiuk a abolvit în 1997 cu onoruri Academia Forţelor Aeriene din Deblin, (estul Poloniei). În 13 ani de carieră profesională a transportat cu avionul reprezentanţi de seamă ai Poloniei.

‘Majoritatea pasagerilor îl cunoşteau bine’, aminteşte tatăl. Ultima oară când a vorbit cu fiul său a fost vineri după-amiază, în ajunul accidentului. Părinţii au aflat de tragedie de la televizor, dar până în ultimul moment nu au fost siguri că avionul prăbuşit era condus de fiul lor.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata