Metroul: O soluție de transport urban eficientă
Tranzitul rapid, cunoscut și sub denumirea de metrou, reprezintă un sistem de transport public cu capacitate mare, destinat în special zonelor urbane. Spre deosebire de autobuze sau tramvaie, metroul utilizează căi ferate electrice care funcționează pe trasee dedicate exclusiv acestui tip de transport. Aceste rute sunt adesea situate în tuneluri sau pe structuri suspendate, fiind inaccesibile pentru pietoni și alte vehicule.
Istoria metroului: De la abur la electricitate
Inaugurarea ”Metropolitan Railway” din Londra în 1863 a marcat începuturile sistemului modern de metrou. La acea vreme, trenurile erau acționate prin abur, ceea ce genera disconfort din cauza fumului acumulat în tuneluri. Diverse propuneri pentru alternative pneumatice sau cu cablu au fost avansate între 1863 și 1890, însă fără succes.
Începând cu anii 1890, tracțiunea electrică a devenit opțiunea preferată datorită eficienței sale superioare față de abur. Prima linie complet electrică a fost deschisă în 1890 sub denumirea ”City & South London Railway”, marcând o etapă importantă în dezvoltarea rețelelor subterane.
Expansiunea globală a sistemelor de metrou
Tehnologia s-a răspândit rapid atât în Europa cât și în Statele Unite ale Americii; orașe precum Budapesta, Glasgow și New York au adoptat sisteme electrice fie prin conversia celor existente fie prin construirea unor noi linii. Până în anul 1940 existau deja 19 sisteme operate la nivel mondial; numărul acestora crescuse la 66 până în anul 1984.
Astfel orașe precum Oslo și Marseille au implementat rețele extinse încă din anii ’60 iar recent s-au dezvoltat numeroase sisteme noi mai ales in Asia de Sud-Est si America Latină.
Recorduri mondiale ale sistemelor metro
Cel mai extins sistem mondial după lungimea șinelor este ”New York City Subway”, având o lungime totală de aproximativ 1.355 km și un număr impresionant de stații –468 la număr. În ceea ce privește lungimea rutei pentru pasageri, titlul este detinut actualmente de ”Shanghai Metro”. Cele mai aglomerate rețele se regasesc in Tokyo , Seoul , Moscova , Beijing si Shanghai .
Metroul din București: O istorie tumultoasă
Propunerile pentru un sistem similar celui al metrourilor internaționale au apărut încă din începutul secolului XX datorită inginerilor Dimitrie Leonida și Elie Radu. Planurile inițiale au fost elaborate spre sfârșitul anilor ’30 dar evenimentele istorice ulterioare le-au întârziat implementarea.
După o analizare atentă a nevoilor urbane din București la începutul anilor ’70 s-a decis construcția unui nou sistem subteran care să răspundă cerințelor actuale ale populației aflate într-o continuu proces urbanizare accelerată . Lucrările pentru Metroul București au demarat pe data de 20 septembrie1975 iar prima linie M1 a fost inaugurată pe datade16 noiembrie1979 avand o lungime initiala8 km si6 statii .
Marile orașe continuu să investească resurse semnificative pentru extinderea rețelelor lor metro astfel încât să facem față provocării mobilității urbane moderne.