Oligarhii ruşi sunt modeşti, ca să nu atragă atenţia puterii

Elitele businessului rusesc nu-şi fac planuri pe termen lung: creşte a doua generaţie de proprietari, copiii lor, care sunt ataşaţi de valorile occidentale şi ar putea să trimită capitalul moştenit în străinătate, arată un studiu UBS şi Campden Research, citat de cotidianul Vedomosti.

Reprezentanţilor mediului de afaceri rusesc nu le place să atragă atenţia, nici pe cea a puterii, nici a opiniei publice, nu încearcă să-şi facă publice întreprinderile, nu se gândesc să lase afacerea drept moştenire şi sunt dispuşi să o vândă de îndată ce li se va propune un preţ bun.
Ei se confruntă cu corupţia şi le este teamă de incursiuni din partea puterii, de aceea preferă să-şi păstreze banii peste hotare şi acolo să-şi educe şi copiii, dar se străduiesc ca aceştia să nu-şi piardă identitatea naţională.

O treime dintre cei intervievaţi speră că urmaşii lor le vor continua afacerea, dar nu insistă asupra acestui aspect. Prima generaţie de „moştenitori de afaceri”, în creştere, este ataşată de valorile occidentale şi se descurcă în finanţe mai bine decât părinţii, de aceea ar putea trimite capitalul familiei în Europa, mai departe de birocraţia rusă, într-un port liniştit din străinătate, potrivit companiilor UBS şi Campden, care au chestionat 25 de oameni de afaceri ruşi.

„Nu vreau să le transmit copiilor mei greutăţile şi incertitudinile pe care le presupun conducerea unei mari afaceri în Rusia”, a recunoscut unul dintre participanţii la sondaj. „În această ţară nu este nevoie să fii întreprinzător ca să devii bogat, ci pur şi simplu să te învârţi în cercurile care trebuie: bani fac şi birocraţii”, consideră altul.
„Ruşii acţionează, deseori, ca businessmanii în serie, construind companie după companie, şi, din acest punct de vedere, seamănă foarte mult cu cei din SUA.

În Europa predomină afacerile de familie, din generaţie în generaţie”, afirmă un coautor al cercetării, Marko Naumann. Ruşii înstăriţi nu doresc, de cele mai multe ori, să le transmită afacerile copiilor, pentru că nu sunt siguri că aceştia le vor putea conduce cu succes în vremuri instabile.
Întemeietorii marilor afaceri se plâng de corupţie şi birocraţie, care este deosebit de puternică în regiuni şi, din cauza, impredictibilităţii istorice a economiei, nu-şi fac planuri pe mai mult doi ani, se arată în cercetare. Singurul factor pe care îl iau în calcul pe termen lung este climatul neprietenos faţă de afaceri.

Majoritatea respondenţilor îşi dezvoltă afacerea în Rusia: 72% nu examinează posibilitatea de a se extinde pe pieţele externe în viitorul apropiat. Dar toţi, cu excepţia a două persoane, au spus că sunt gata să-şi vândă afacerea pentru un preţ bun în următorii doi ani. 84% dintre subiecţi îşi păstrează banii peste hotare, cele mai populare ţări fiind Cipru, Elveţia, Insulele Virgine.
Întreprinzătorii sunt modeşti şi în viaţa privată, ca să nu atragă prea mult atenţia faţă de ei şi de banii lor. Doar doi au iahturi şi tot atâţia sunt colecţionari de ceasuri, vinuri şi obiecte de artă, iar 50% spun că nu deţin obiecte de lux.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata