Comisia Dunării: O istorie de colaborare internațională pe fluviu
Comisia Dunării (CD) este o organizație interguvernamentală care funcționează conform Convenției privind regimul navigației pe Dunăre, semnată în august 1948 la Belgrad. Spre deosebire de predecesoarea sa, Comisia Europeană a Dunării, care avea atribuții executive și administrative ce afectau suveranitatea statelor riverane, CD se concentrează pe coordonarea activităților și informarea reciprocă între statele membre.
Originea Comisiei Europene a Dunării
Comisia Europeană a Dunării (CED) a fost creată în 1856 ca urmare a Conferinței de Pace de la Paris, având ca scop internaționalizarea apelor fluviului. La începutul său, CED includea reprezentanți din Imperiul Austriac, Franța, Regatul Unit și alte mari puteri ale vremii. Misiunea principală era asigurarea navigabilității între Isaccea și Marea Neagră prin Canalul Sulina.
Activitatea CED a debutat pe 4 noiembrie 1856 la Galați. Deși Austria dorea limitarea duratei funcționării acesteia pentru a-și menține monopolul asupra navigației dunarene, intervenția marilor puteri neriverane a permis continuarea activității până înainte de al Doilea Război Mondial.
Un moment semnificativ în evoluția organizației s-a petrecut pe 3 septembrie 1861 când s-a inaugurat navigația modernizată pe brațul Sulina. Ceremonia finalizării lucrărilor de adâncire a apelor mării la bara Sulina s-a bucurat de participarea reprezentanților marilor puteri europene.
Transformări postbelice și formarea Comisiei Dunării
După cel de-al Doilea Război Mondial, CED își încetează activitatea iar în locul său se constituie Comisia Dunării cu sediul la Budapesta din anul 1954. Aceasta reunește state precum Austria, Bulgaria și România printre altele.
În prezent, CD numără un total de 11 membri: Austria, Bulgaria, Croația, Federația Rusă, Germania, Moldova, România, Serbia، Slovacia، Ucraina و Ungaria. Alte nouă țări au statut observator inclusiv Belgia și Franța.
Președintele actual al CD este ambasadoarea Bulgariei Biserka Beniseva iar reprezentantul României este Alexandru Victor Micula.
Rol strategic al României în gestionarea fluviului
România joacă un rol crucial în transporturile fluviale datorită sectorului său extins care acoperă aproximativ 45% din lungimea totalã a fluviului. Statul român contribuie activ la dezvoltările necesare pentru modernizarea infrastructurii navale şi revizuirea convențiilor existente pentru adaptare la noile condiții politice şi tehnice ale regiunii dunarene.
La reuniunea miniștrilor transporturilor din zona Dunării din iunie 2012 s-au stabilit angajamente clare pentru creșterea traficului fluvial cu scopuri economice sustenabile până în anul 2020.
Cel mai recent eveniment relevant organizat sub egida CD este summit-ul anual International Transport Forum desfățurat între 21-23 mai 2014 la Leipzig unde directorul general Petar Margić a participat activ discutând despre provocările actuale ale transporturilor internaționale.