Malaysia Airlines: Un istoric de siguranță în ciuda provocărilor recente
Compania aeriană și contextul dispariției zborului MH370
Malaysia Airlines, operatorul cursei MH370, a dispărut sâmbătă, 8 martie 2014, în timp ce survola Vietnamul. Deși compania se confruntă cu dificultăți financiare recente, aceasta are un istoric solid în ceea ce privește siguranța aeriană în regiunea Asia-Pacific.
Concurența pe piața locală și internațională
Cu sediul la Kuala Lumpur, Malaysia Airlines concurează pe plan local cu AirAsia și pe rutele internaționale cu companii precum Emirates, Singapore Airlines și Cathay Pacific. Compania face parte din alianța Oneworld alături de British Airways și Qantas.
Flota diversificată a companiei
Malaysia Airlines operează o flotă formată din 88 de aeronave, inclusiv modele Airbus A330 și A380, precum și Boeing-uri 777-200ER. Avionul dispărut este un Boeing 777-200ER care efectuează zboruri între Asia-Pacific și Europa. Potrivit datelor disponibile pe airfleets.com, cele 15 avioane de acest tip au o vechime medie de exploatare de aproximativ 14 ani.
Un purtător de cuvânt al companiei a confirmat că avionul dispărut avea o vechime de aproape 12 ani și era echipat cu motoare Rolls-Royce Trent 800.
Planurile viitoare ale companiei
Începând din anul 2016, Malaysia Airlines intenționează să comande noi aeronave Airbus A330 sau A350 pentru a moderniza flota sa existentă. Recent însă, compania a raportat pierderi nete semnificative – aproximativ 104 milioane dolari pentru trimestrul finalizat în decembrie 2013 – marcând astfel al patrulea trimestru consecutiv pe pierdere.
Istoricul accidentelor aviatice
Ultimul incident major implicând un avion Malaysia Airlines s-a petrecut acum aproape două decenii; la data de 15 septembrie 1995 un Fokker 50 s-a prăbușit lângă Tawau (Sabah), soldându-se cu moartea a 34 de persoane. Cel mai grav accident anterior datează din anul1977 când un Boeing737-200 s-a prabușit în Tanjung Kupang (Johor), fără supraviețuitori printre cei o sută aflați la bord.
Boeing-ul777-200ER are capacitatea să zboare până la distanțe mari (până la14.305 kilometri) având o viteză maximă operativãde circa640 mile/orã. Acest model este recunoscut pentru recordurile sale favorabile privind siguranța; primul incident serios notabil fiind raportat abia în ianuarie2008 când un aparat British Airways efectua aterizarea forțată lângã Heathrow Londra fără victime fatale.
În iulie2011,a avut locun incendiu într-un alt Boeing777-200ER Egypt Air aflat parcatla aeroportului Cairo,dar pasagerii au fost evacuați fără incidente grave.De asemenea,singurul accident soldatcu victimele unui astfel demodels-a întâmplatîn iuliu2013,candunBoeing777-200ER AsianaAirlinesa lovitun digla aterizarepe aeroportuldinSanFrancisco,resultandîn trei deceseși peste180 derăniti dintre cei307aflați labord.Ancheta continuãfără concluziisubstanțiale referitoare la defecțiuni tehnice ale aparatului implicat.