Proiect european pentru creșterea siguranței feroviare prin detectare electromagnetică
Un sistem inovator de avertizare timpurie împotriva dezastrelor naturale
Un nou proiect de cercetare internațional, sprijinit de Uniunea Europeană, promite să îmbunătățească semnificativ siguranța trenurilor prin dezvoltarea unui sistem avansat de detectare electromagnetică. Acest sistem va funcționa ca un mecanism de avertizare timpurie pentru a preveni deraierea trenurilor cauzată de dezastre naturale.
O inițiativă globală cu implicarea României
Profesorul Lev Eppelbaum, specialist în geofizică la Universitatea din Tel Aviv, a subliniat importanța acestui proiect în contextul riscurilor globale. „Dolinele, avalanșele, alunecările de teren și inundațiile pot provoca deraierea trenurilor oriunde pe glob”, a declarat acesta. Eppelbaum și echipa sa își propun să creeze o platformă adaptabilă atât pentru trenurile de pasageri cât și pentru cele cargo.
Proiectul face parte din cel de-al șaptelea program-cadru al UE (PC7), care finanțează inițiative științifice și tehnologice. Cercetători din Norvegia, România, Franța, Italia, Elveția și Suedia colaborează la această inițiativă.
Accidente feroviare: o problemă globală
Accidentele feroviare cauzate de fenomene naturale sunt frecvente. Un exemplu tragic este deraierea trenului srilankez „Regina Mării” în 2004 din cauza unui tsunami care a dus la moartea a 1.700 de persoane. De atunci au avut loc numeroase incidente mai puțin mediatizate; astfel că cercetătorii speră ca noul sistem să fie implementat pe scară largă pe rețelele feroviare internaționale.
Tehnologia ISTIMES: monitorizare avansată
Sistemul integrat ISTIMES va combina tehnologiile electromagnetice cu soluții moderne în domeniul comunicațiilor și telecomunicațiilor pentru a permite monitorizarea infrastructurii feroviare în timp real. Aceasta va facilita obținerea rapidă a informațiilor esențiale despre starea căilor ferate.
Cercetătorii vor utiliza date provenite din diverse surse precum avioane echipate cu senzori magnetici sau sateliți pentru a crea o imagine detaliată asupra infrastructurii transportului feroviar.
Provocări tehnice și perspective viitoare
Eppelbaum menționează că unul dintre cele mai mari obstacole întâmpinate până acum este „zgomotul de fond” generat în timpul colectării datelor complexe necesare analizei fizicii electromagnetice implicate. Totodată, echipa lucrează la măsuri preventive împotriva atacurilor teroriste asupra liniilor ferate; însă detalii despre această componenta nu vor fi făcute publice.
Cercetarea ar urma să fie finalizată într-un interval estimat la un an, iar rezultatele ar putea transforma modul în care se gestionează siguranța transportului feroviar la nivel mondial.